Zó veel kan je besparen met het isoleren van je huis

Denk je erover na om je woning te laten isoleren? Dit is geen slecht idee. Bij veel huizen die vóór 1992 zijn gebouwd of gerenoveerd valt er vaak nog wel wat te verbeteren. Over de verschillende vormen van isolatie hebben wij eerder een artikel geschreven die je hier kan lezen. Maar hoe veel kun je eigenlijk besparen met isoleren? 

Voordat je aan de slag gaat met het maken van een keuze, wil je uiteraard eerst weten welke vorm het meeste bespaart. De volgende berekeningen zijn gebaseerd op een gemiddeld gasverbruik en een gasprijs van €1,00 per kubieke meter op basis van een driepersoons huishouden in een woning zonder isolatie, enkel glas en een HR-combiketel.

Dakisolatie
Tot 30% van de warmte gaat verloren door het dak. Warmte stijgt omhoog en door het te isoleren behoud je dus veel warmte. Daarnaast blijft het in de zomer ook koeler. Zeker de moeite waard dus. Met het isoleren van het dak kan je gemiddeld €700 per jaar besparen. 

 

Vloerisolatie
Vloerisolatie is makkelijk uit te voeren en wordt vaak gedaan vanuit de kruipruimte, maar kan ook direct op je ondervloer gelegd worden. Het zorgt voor minder warmteverlies en een behaaglijker gevoel in de winter. De vloertemperatuur zal stijgen, waardoor je minder hoeft te stoken. Dit zal je een gemiddelde besparing van ongeveer €200 per jaar opleveren. 

Muurisolatie
Gemiddeld de goedkoopste manier van isoleren, kost iets meer moeite, maar de meest effectieve manier om geld te besparen. Daarnaast heeft het een korte terugverdientijd van gemiddeld 4-6 jaar. Afhankelijk van de leeftijd van je huis zijn er verschillende manier van isoleren mogelijk. Vraag altijd een expert om advies. Je kan tot wel €800 euro per jaar besparen aan energiekosten met (spouwmuurisolatie).

Subsidie
Goed om te weten, is dat er een landelijke subsidie is voor het isoleren van je huis. Als je twee of meer isolatiemaatregelen neemt, kan je ongeveer 30% van de kosten terugkrijgen. 

 

Beeld: Shutterstock by:  |  Bron: kemkens.nl  |  Powered by: Sendt

Vloerisolatie
Vloerisolatie is makkelijk uit te voeren en wordt vaak gedaan vanuit de kruipruimte, maar kan ook direct op je ondervloer gelegd worden. Het zorgt voor minder warmteverlies en een behaaglijker gevoel in de winter. De vloertemperatuur zal stijgen, waardoor je minder hoeft te stoken. Dit zal je een gemiddelde besparing van ongeveer €200 per jaar opleveren. 

Muurisolatie
Gemiddeld de goedkoopste manier van isoleren, kost iets meer moeite, maar de meest effectieve manier om geld te besparen. Daarnaast heeft het een korte terugverdientijd van gemiddeld 4-6 jaar. Afhankelijk van de leeftijd van je huis zijn er verschillende manier van isoleren mogelijk. Vraag altijd een expert om advies. Je kan tot wel €800 euro per jaar besparen aan energiekosten met (spouwmuurisolatie).

Subsidie
Goed om te weten, is dat er een landelijke subsidie is voor het isoleren van je huis. Als je twee of meer isolatiemaatregelen neemt, kan je ongeveer 30% van de kosten terugkrijgen. 

 

Beeld: Shutterstock by:  |  Bron: kemkens.nl  |  Powered by: Sendt

Hoe ongezond zijn pepernoten?

Piet strooit er rijkelijk mee rond, maar is deze lekkernij wel gezond? Of toch maar beter een mandarijntje? Van alle Sinterklaas traktaties zijn pepernoten nog het ‘gezondst’. Een handje kruidnoten bevat al snel 48 calorieën, een stukje marsepein 108 calorieën en een blokje gevuld speculaas bevat maar liefst 144 calorieën. Tijd voor de sportschool dus… Maar er is hoop…

Lees meer

Waarom je elke dag havermout zou willen eten

De dag starten met een lekker bakje havermout, versiert met bosbessen, bananen en een beetje kaneel. Dat klinkt natuurlijk erg lekker. Maar naast dat het erg lekker is, is het ook nog eens mega gezond. Waarom zou je elke dag havermout moeten eten? Wij leggen het uit.  Verlaagt cholesterolgehalte Beta-glucanen: oplosbare vezels die de opname van vet en cholesterol remmen en helpen bij het verlagen van (slechte) LDL-cholesterol, wat het risico op hart- en vaatziekten verlaagt. Daarnaast verbeteren beta-glucanen de respons van je immuunsysteem op virussen en bacteriële infecties  Verlaagt risico op diabetes en kanker Goede bron van magnesium en rijk aan complexe koolhydraten en vezels, wat een zeer gunstig effect heeft op de bloedspiegel en daarmee het risico op diabetes verlaagt. Daarnaast bevatten ze lignanen, dat zijn krachtige antioxidanten die je lichaam beschermen, ontstekingsremmend werken en zo helpen bij het voorkomen van kanker. Bevat veel eiwitten Belangrijkste bouwstoffen van elke (spier-)cel in ons lichaam. Havermout bevat meer eiwitten dan andere granen, 15 gram eiwitten per 100 gram havermout. Verminderd hongergevoel Havermout is erg verzadigend. Je zit langer vol, de koolhydraten in havermout worden langzaam opgenomen door je lichaam. Voorkomt dat je sneller trek krijgt of last krijgt van een hongergevoel.  Recept 40 gram havermout 200 ml (kokos-, haver- of amandel-) melk 1 appel 1 eetlepel rozijnen 1 theelepel kaneel Optioneel: 1 eetlepel chiazaad, honing Beeld: Shutterstock by: Alberto Duran https://www.shutterstock.com/nl/g/Duran+Fotografia  |  Bron: holistik.nl  |  Powered by: Sendt

Lees meer

Zo raak je die vakantiekilo’s weer kwijt!

Lekker luieren, heerlijk eten en wat extra cocktails drinken: op vakantie kan en mag het allemaal. Toch zijn we daar achteraf niet altijd even blij mee, als blijkt dat bij thuiskomt je spijkerbroeken niet meer passen. Uiteraard moet je lekker kunnen genieten van je vakantie, maar hoe zorg je ervoor dat je die extra kilo’s daarna weer kwijt raakt? Wij geven je tips. Goed nieuws: het ligt niet per se aan jou. Naast het vele eten of luieren, zijn er vaak nog andere factoren die meespelen. Ook mensen die zich tijdens de vakantie in proberen te houden, komen vaak alsnog iets aan. Hoe zit dat precies? Kalium (zit in veel groenten en fruit) reguleert o.a. de vochtbalans in je lichaam. Vaak eet men op vakantie minder groenten en fruit en daardoor krijg je dus minder kalium binnen, waardoor je minder vocht verliest. Je houdt dus meer vocht vast, wat mede ook veroorzaakt wordt door het warme weer. Je lichaam houdt bij hogere temperaturen meer vocht vast. Dit is de voornaamste reden van de extra kilo’s. Daarnaast heb je op vakantie vaak een totaal ander eetpatroon. Je eet wat ongezonder, vaak zouter en meer koolhydraten. Meer zout zorgt ook voor meer vocht dat wordt vastgehouden. Koolhydraten worden gebruikt voor je energie. Aangezien je waarschijnlijk minder beweging krijgt, slaat je lichaam dit op als reserve-energie in je spieren.  Goed, nu weet je een aantal oorzaken. Maar om nou je hele vakantie daarop aan te passen is bijna niet mogelijk. Het belangrijkste is dus, hoe kom je er weer vanaf? Allereerst is het verstandig om bij thuiskomt langzaam je oude routines en gewoontes weer op te pakken. Ga vooral niet crashdiëten, want dit heeft alleen effect op korte termijn en is voor je lichaam vaak niet gezond. Wel kan je je iets inhouden, door wat minder calorieën te eten. Eiwit- en vezelrijke maaltijden Zorg dat de maaltijden die je eet, voldoende eiwitten en vezels bevatten. Deze geven een vol gevoel en voorkomen dat je weer snel honger krijgt. Zo zal je minder snel de behoefte hebben om te snacken. Kleinere porties Probeer steeds iets minder grote porties op te scheppen. Bouw dit langzaam af, zodat je niet met een honger gevoel blijft zitten. Door je porties te verkleinen, of bijvoorbeeld meer groente te nemen dan rijst, krijg je minder calorieën binnen. Groenten en fruit Eet meer groenten en fruit, dat advies heb je vast al vaker gehoord. Toch is het écht waar. Groenten en fruit zijn rijk aan voedingsstoffen en vezels en bevatten weinig calorieën. Zoals we hiervoor al zeiden, schep dus net even iets meer groenten op dan normaal. Pak een stuk fruit in plaats van een koekje wanneer je trek krijgt of maak een lekkere smoothie of juice in plaats van een maaltijd. Lees ook dit artikel over de voordelen van smoothies. https://consumentcentraal.nl/bericht/hoe-gezond-zijn-groene-smoothies/ Geen extra’s Misschien nog wel het moeilijkste punt: vermijd zo veel mogelijk “extra’s”. Kleine dingen als een koekje bij de koffie, sausjes en slagroom bij de koffie kunnen echt een groot verschil maken in het aantal calorieën die je op een dag binnen krijgt. Probeer dus een paar weken deze dingen te vermijden. Neem geen mega grote latte macchiato maar een gewone koffie en laat vooral die extra glaasjes alcohol staan. Het belangrijkste is om vooral niet te veel in de stress te raken. Meestal raak je die vakantie kilo’s sneller kwijt dan je denkt. Focus je goed op het oppakken van je gezonde leefstijl en het krijgen van iets meer beweging. Voor je het weet, ben je weer de oude! Beeld: Shutterstock by: polymanu https://www.shutterstock.com/nl/g/polymanu  |  Bron: orangefit.nl  |  Powered by: Sendt

Lees meer