Van de zon genieten op een veilige manier

De zon is goed voor veel dingen. Denk aan het aanmaken van vitamine D, wat zorgt voor onder andere een goede weerstand, maar ook zorgt het voor meer energie en een blij gevoel door de aanmaak van endorfines. Echter zit er ook een nadeel aan, zoals verbranding, vroegtijdige huidveroudering (rimpels of pigmentvlekken) of zelfs huidkanker. Het is dus belangrijk om van de zon te genieten op een veilige manier. Maar waar moet je op letten? Wij geven je tips.

Goed insmeren
Het allerbelangrijkste is om je goed in te smeren. Wees niet te zuinig met je zonnebrand, want je moet gemiddeld 1 eetlepel per lichaamsdeel aanbrengen. 1 eetlepel per been, per arm, etc. Gebruik een SPF met zowel UVA- als UVB-bescherming, deze zijn namelijk beide schadelijk voor de huid. UVB-straling zorgt ervoor dat je verbrandt, maar ook voor de uiteindelijke bruine kleur van de huid. UVA-straling geeft geen zichtbare reactie, maar zorgt op latere leeftijd voor huidveroudering en huidkanker. Uv-straling is er eigenlijk altijd. Daarom is het ook op een bewolkte of winterse dag belangrijk om je huid goed in te smeren. Gebruik bijvoorbeeld altijd een dagcrème met SPF.

Zonkracht
Afhankelijk van de zonkracht kun je bepalen hoe lang je in de zon kunt zitten. Hiermee wordt aangegeven hoeveel ultraviolette straling de aarde bereikt en wordt onder andere bepaald door de hoogte van de zon en de dikte van de bewolking. Het KNMI meet dagelijks de zonkracht. Als je je huidtype en de zonkracht weet, kun je zelf berekenen hoe lang je in de zon kunt zitten zonder te verbranden. Deel je zonkrachtgetal door de zonkracht van die dag en je weet hoelang je verantwoord in de zon kunt blijven. Heb je bijvoorbeeld huidtype 2 en is de zonkracht die dag 3, dan kun je 100 : 3 = ongeveer 33 minuten probleemloos in de zon blijven.

1-2 = bijna geen zonkracht huidtype 1 = 60

3-4 = zwakke zonkracht huidtype 2 = 100

5-6 = matige zonkracht huidtype 3 = 200

7-8 = sterke zonkracht huidtype 4 = 300

9-10 = zeer sterke zonkracht

Juiste SPF voor je huidtype
Zonnebrand is te koop met bijvoorbeeld SPF 15, 30 of 50. Maar wat is nou precies het verschil? De hoogte van je SPF is afhankelijk van je huidtype, maar geadviseerd wordt om altijd minimaal factor 30 te gebruiken. De factor is de vermenigvuldiging van de tijd waarin je zonder zonnebrand zou verbranden. Stel, je verbrandt normaal na 10 minuten, dan zou je met factor 30 pas na 10 x 30 = 300 minuten verbranden. Wel moet je je vaak genoeg insmeren, gemiddeld elke 2 uur (met name in de volle zon), maar ook na het zwemmen.

Overige tips

De zonkracht is tussen 12.00 uur en 15.00 uur ‘s middags op zijn sterkst. Probeer rond deze tijd de zon zo veel mogelijk te vermijden.

Let op de houdbaarheidsdatum van je zonnebrand. Na het openen is deze 12 maanden houdbaar, daarna neemt de werking af.

Gebruik je wel een dagcrème met SPF, maar breng je daarna make-up aan, dan wil je natuurlijk niet opnieuw smeren. Toch is dit wel belangrijk wanneer je lang in de volle zon zit. Gebruik dan een SPF spray. Deze kan je gewoon over je make-up sprayen, zonder dat het er lelijk van wordt.

Beeld: Shutterstock by: Verona Studio | Bron: NU.nl, RTLnieuws.nl | Powered by: Sendt

Meer tips en weetjes