Is jouw matras aan vervanging toe? Zo kom je er achter

Iedereen heeft (een goede) nachtrust nodig. Dat maakt dat je matras dus erg belangrijk is, ook al beseffen veel mensen dit niet. Wanneer je niet goed slaapt functioneer je slechter, heb je minder energie, kan je je niet goed concentreren en krijg je misschien wel lichamelijke klachten. Dit kan allemaal veroorzaakt worden door te slapen op een slecht matras. Hoe weet je wanneer je matras aan vervanging toe is? 

De gemiddelde levensduur van een matras is ongeveer tien jaar. Hoe lang deze daadwerkelijk mee gaat, is afhankelijk van verschillende factoren. De kwaliteit, het materiaal en het gebruik spelen hierin mee. 

Het materiaal
Er zijn verschillende materialen waarmee een matras wordt gemaakt. Dit bepaalt voor een groot deel hoe lang jouw matras mee gaat. Matrassen die bijvoorbeeld zijn opgebouwd uit een dikke laag koudschuim, gaan vaak langer mee. Gemiddeld zo’n 10-12 jaar. Een matras dat uit traagschuim bestaat zal iets minder lang mee gaan. De gemiddelde levensduur van een matras met een binnenvering is maar een paar jaar, omdat veren snel hun veerkracht verliezen. Wil je hier meer lezen over de verschillende materialen, dan kun je dit artikel lezen. 

 

De kwaliteit
Uiteraard is de kwaliteit ook erg belangrijk. Je hoeft zeker niet voor de duurste matrassen te gaan, maar vaak is een goedkoop matras ook van een minder goede kwaliteit en zal deze dus ook minder lang mee gaan. Je moet deze dan weer eerder vervangen en misschien ben je dan wel evenveel geld kwijt als wanneer je meteen een goed matras had aangeschaft. 

Het gebruik
Hoe vaak een matras wordt gebruikt speelt een belangrijke rol in de levensduur. Het is vanzelfsprekend dat als een matras minder gebruikt wordt, deze langer mee gaat. Zo gaat een matras van het logeerbed natuurlijk langer mee en zou je hier dus niet een heel duur matras voor hoeven te kopen. Overigens is niet alleen je gewicht van invloed, maar ook lichaamsvocht en bijvoorbeeld huidschilfertjes die in het matras trekken. Daarom is het dus ook vanuit hygiënisch oogpunt verstandig om af en toe je matras te vervangen. 

Hoe weet ik of mijn matras aan vervanging toe is?
Veel mensen slapen te lang op een oud matras. Het kan zijn dat je misschien zelfs geen idee hebt hoe oud deze is, omdat het matras is doorgegeven binnen de familie. Dat is niet alleen onhygiënisch, maar ook niet goed voor je gezondheid en je slaapkwaliteit. 

Matrassen vangen je lichaamsvocht op. Zo kunnen er schimmels en bacteriën ontstaan. Ook andere zouten, eiwitten, huidschilfers en bijvoorbeeld huisstofmijten kunnen je matras aantasten. Uiteindelijk kan dit weer een muffe geur veroorzaken. Niet erg fris dus. 

Een oud of versleten matras kan zorgen voor nek- en/of rugklachten. Een nieuw matras kan zo een wereld van verschil zijn! Dus, is je matras ouder dan 10 jaar, sta je op met klachten of word je niet uitgerust meer wakker? Overweeg dan eens om een nieuw matras uit te zoeken. 

Beeld: Shutterstock by: Pixel-Shot  |  Bron: emma-sleep.nl  |  Powered by: Sendt

Hoe ongezond zijn pepernoten?

Piet strooit er rijkelijk mee rond, maar is deze lekkernij wel gezond? Of toch maar beter een mandarijntje? Van alle Sinterklaas traktaties zijn pepernoten nog het ‘gezondst’. Een handje kruidnoten bevat al snel 48 calorieën, een stukje marsepein 108 calorieën en een blokje gevuld speculaas bevat maar liefst 144 calorieën. Tijd voor de sportschool dus… Maar er is hoop…

Lees meer

Waarom je elke dag havermout zou willen eten

De dag starten met een lekker bakje havermout, versiert met bosbessen, bananen en een beetje kaneel. Dat klinkt natuurlijk erg lekker. Maar naast dat het erg lekker is, is het ook nog eens mega gezond. Waarom zou je elke dag havermout moeten eten? Wij leggen het uit.  Verlaagt cholesterolgehalte Beta-glucanen: oplosbare vezels die de opname van vet en cholesterol remmen en helpen bij het verlagen van (slechte) LDL-cholesterol, wat het risico op hart- en vaatziekten verlaagt. Daarnaast verbeteren beta-glucanen de respons van je immuunsysteem op virussen en bacteriële infecties  Verlaagt risico op diabetes en kanker Goede bron van magnesium en rijk aan complexe koolhydraten en vezels, wat een zeer gunstig effect heeft op de bloedspiegel en daarmee het risico op diabetes verlaagt. Daarnaast bevatten ze lignanen, dat zijn krachtige antioxidanten die je lichaam beschermen, ontstekingsremmend werken en zo helpen bij het voorkomen van kanker. Bevat veel eiwitten Belangrijkste bouwstoffen van elke (spier-)cel in ons lichaam. Havermout bevat meer eiwitten dan andere granen, 15 gram eiwitten per 100 gram havermout. Verminderd hongergevoel Havermout is erg verzadigend. Je zit langer vol, de koolhydraten in havermout worden langzaam opgenomen door je lichaam. Voorkomt dat je sneller trek krijgt of last krijgt van een hongergevoel.  Recept 40 gram havermout 200 ml (kokos-, haver- of amandel-) melk 1 appel 1 eetlepel rozijnen 1 theelepel kaneel Optioneel: 1 eetlepel chiazaad, honing Beeld: Shutterstock by: Alberto Duran https://www.shutterstock.com/nl/g/Duran+Fotografia  |  Bron: holistik.nl  |  Powered by: Sendt

Lees meer

Zo raak je die vakantiekilo’s weer kwijt!

Lekker luieren, heerlijk eten en wat extra cocktails drinken: op vakantie kan en mag het allemaal. Toch zijn we daar achteraf niet altijd even blij mee, als blijkt dat bij thuiskomt je spijkerbroeken niet meer passen. Uiteraard moet je lekker kunnen genieten van je vakantie, maar hoe zorg je ervoor dat je die extra kilo’s daarna weer kwijt raakt? Wij geven je tips. Goed nieuws: het ligt niet per se aan jou. Naast het vele eten of luieren, zijn er vaak nog andere factoren die meespelen. Ook mensen die zich tijdens de vakantie in proberen te houden, komen vaak alsnog iets aan. Hoe zit dat precies? Kalium (zit in veel groenten en fruit) reguleert o.a. de vochtbalans in je lichaam. Vaak eet men op vakantie minder groenten en fruit en daardoor krijg je dus minder kalium binnen, waardoor je minder vocht verliest. Je houdt dus meer vocht vast, wat mede ook veroorzaakt wordt door het warme weer. Je lichaam houdt bij hogere temperaturen meer vocht vast. Dit is de voornaamste reden van de extra kilo’s. Daarnaast heb je op vakantie vaak een totaal ander eetpatroon. Je eet wat ongezonder, vaak zouter en meer koolhydraten. Meer zout zorgt ook voor meer vocht dat wordt vastgehouden. Koolhydraten worden gebruikt voor je energie. Aangezien je waarschijnlijk minder beweging krijgt, slaat je lichaam dit op als reserve-energie in je spieren.  Goed, nu weet je een aantal oorzaken. Maar om nou je hele vakantie daarop aan te passen is bijna niet mogelijk. Het belangrijkste is dus, hoe kom je er weer vanaf? Allereerst is het verstandig om bij thuiskomt langzaam je oude routines en gewoontes weer op te pakken. Ga vooral niet crashdiëten, want dit heeft alleen effect op korte termijn en is voor je lichaam vaak niet gezond. Wel kan je je iets inhouden, door wat minder calorieën te eten. Eiwit- en vezelrijke maaltijden Zorg dat de maaltijden die je eet, voldoende eiwitten en vezels bevatten. Deze geven een vol gevoel en voorkomen dat je weer snel honger krijgt. Zo zal je minder snel de behoefte hebben om te snacken. Kleinere porties Probeer steeds iets minder grote porties op te scheppen. Bouw dit langzaam af, zodat je niet met een honger gevoel blijft zitten. Door je porties te verkleinen, of bijvoorbeeld meer groente te nemen dan rijst, krijg je minder calorieën binnen. Groenten en fruit Eet meer groenten en fruit, dat advies heb je vast al vaker gehoord. Toch is het écht waar. Groenten en fruit zijn rijk aan voedingsstoffen en vezels en bevatten weinig calorieën. Zoals we hiervoor al zeiden, schep dus net even iets meer groenten op dan normaal. Pak een stuk fruit in plaats van een koekje wanneer je trek krijgt of maak een lekkere smoothie of juice in plaats van een maaltijd. Lees ook dit artikel over de voordelen van smoothies. https://consumentcentraal.nl/bericht/hoe-gezond-zijn-groene-smoothies/ Geen extra’s Misschien nog wel het moeilijkste punt: vermijd zo veel mogelijk “extra’s”. Kleine dingen als een koekje bij de koffie, sausjes en slagroom bij de koffie kunnen echt een groot verschil maken in het aantal calorieën die je op een dag binnen krijgt. Probeer dus een paar weken deze dingen te vermijden. Neem geen mega grote latte macchiato maar een gewone koffie en laat vooral die extra glaasjes alcohol staan. Het belangrijkste is om vooral niet te veel in de stress te raken. Meestal raak je die vakantie kilo’s sneller kwijt dan je denkt. Focus je goed op het oppakken van je gezonde leefstijl en het krijgen van iets meer beweging. Voor je het weet, ben je weer de oude! Beeld: Shutterstock by: polymanu https://www.shutterstock.com/nl/g/polymanu  |  Bron: orangefit.nl  |  Powered by: Sendt

Lees meer