18821

Felle koplampen van auto's leiden tot onveiligheid op de weg

De ANWB ontvangt een toenemend aantal klachten over verblinding op de weg veroorzaakt door fel schijnende koplampen. Deze hinder resulteert vaak in wegkijken of het dichtknijpen van de ogen, wat potentieel gevaarlijke situaties op de weg kan veroorzaken.

Wil jij een proefrit maken in de leukste elektrische auto van het moment? Klik hier en lees alles over zorgeloos rijden in een splinternieuwe auto voor een klein bedrag per maand.

Verblindende koplampen
Met de vooruitgang van de LED-technologie zijn lampen aanzienlijk verkleind terwijl ze nog steeds dezelfde hoeveelheid licht kunnen produceren. Hoewel dit de zichtbaarheid voor bestuurders verbetert, brengt het ook een nadeel met zich mee voor andere weggebruikers: de felheid van de lampen is toegenomen, wat tot potentieel verblindende situaties kan leiden. Uit onderzoek van de ANWB blijkt dat tachtig procent van de mensen last heeft van verblindende koplampen. Dit resulteert vaak in wegkijken of het dichtknijpen van de ogen. Het duurt enkele seconden voordat het zicht weer hersteld is na verblinding. In die kostbare tijd blijf je echter wel doorrijden, en in het verkeer kan er in die paar seconden veel gebeuren.

Factoren felle koplampen
Naast intensere lampen zijn slecht afgestelde verlichting een bron van verblindend licht. Als de lampen te hoog zijn afgesteld, kunnen ze andere weggebruikers hinderlijk in het gezicht schijnen. In bepaalde omstandigheden heeft de afstelling van de lampen geen invloed. Denk bijvoorbeeld aan situaties zoals verkeersheuvels of bergachtige gebieden. Zelfs als de lampen perfect zijn afgesteld, schijnen ze dan vaak iets hoger. De omvang van een voertuig speelt ook een rol bij de hinder van autoverlichting. Het is opvallend hoe vaak SUV’s en bestelwagens worden genoemd als bronnen van verblinding. Dit kan worden verklaard doordat een hoger voertuig gemakkelijker in de ogen van andere bestuurders schijnt, vooral wanneer het andere voertuig lager is.

Nieuwe regelgeving moet overlast voorkomen
Bij nieuwe auto’s zijn niet alleen de lampen kleiner, maar ze schijnen ook vaak direct op de weg. In oudere auto’s daarentegen worden de koplampen eerst naar een spiegel gericht, voordat ze op de weg schijnen. Hierdoor wordt het licht breder verspreid en is het minder fel. De ANWB vraagt de Europese Commissie om herziene regelgeving. Ze pleiten voor een minimumafmeting voor koplampen, om te voorkomen dat autofabrikanten steeds kleinere lichten ontwikkelen. Daarnaast dringen ze aan op verplichte reflectorsystemen in auto’s.

Beeld: Shutterstock by: REDPIXEL.PL | Bron: nu.nl | Powered by: Sendt

Meer tips en weetjes