Alles wat je wilt weten over zweten

Het woord ‘zweten’ heeft vaak een negatieve lading. Het is vies, stinkt en laat vlekken achter. Toch is zweten van groot belang voor onze gezondheid. Tijd om anders over zweet te gaan denken dus. Wij vertellen je alles wat je wilt weten over zweten!

Functie
Allereerst, waarom is zweten zo belangrijk voor je gezondheid? Doordat je zweet, reguleert je lichaam de interne temperatuur en beschermt je tegen oververhitting. Je lichaam koelt af doordat het vocht (en zout en wat andere mineralen) afscheid. Door inspanning, zoals sporten, schiet je lichaamstemperatuur omhoog. Je lichaam gaat zichzelf dan afkoelen, waardoor je gaat zweten. Zou je lichaam dit niet doen, dan wordt je temperatuur veel te hoog en dat kan dus erg gevaarlijk zijn. Daarnaast heeft zweten nog meer voordelen, zoals het filteren van toxische stoffen en doden van bacteriën op de huid.

Verschil in zweet
De één zweet veel en regelmatig, de ander bijna nooit. Hard zweten tijdens een workout betekent niet meteen dat je workout effectief is. Andersom betekent het ook niet dat je geen effectieve workout hebt gehad. Waar ligt dan het verschil?

Er zijn verschillende factoren die bepalen hoeveel je zweet, zoals je genen, gender en gewicht. Hoe meer lichaamsgewicht, hoe meer je zweet. Je lichaam heeft dan meer om af te koelen. Over het algemeen zweten mannen meer dan vrouwen, gemiddeld zo’n 40%. Uiteraard heeft dit ook te maken met de lengte en het lichaamsgewicht. Je omgeving, zoals de temperatuur en luchtvochtigheid, bepalen hoe snel zweet verdampt en dus merkbaar is. Eten heeft ook invloed op de hoeveelheid zweet (en de geur). Eet je veel knoflook en kruidig eten, dan zal je dat sneller ruiken. In principe heeft zweet geen geur, maar ontstaat deze geur bij contact met bacteriën op de huid. Deze veroorzaken de welbekende geur. Een goede hygiëne is dus van belang. Was jezelf dagelijks en breng een goede anti-transpirant aan in plaats van een deodorant. Een deodorant verbloemt de geur, waar een anti-transpirant het zweten tegen gaat.

Tips tegen zweetgeur

Gebruik ‘s nachts deodorant: breng je anti-transpirant aan voordat je gaat slapen, op schone oksels. Op deze manier heeft het de tijd om tijdens het slapen in de poriën te trekken. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die dit doen minder blijken te zweten dan degene die ‘s ochtends deodorant aanbrengen.

Neem een heet bad voordat je op vakantie gaat: Je kan je voorbereiden op de warmte. Begin een aantal weken van tevoren met heet douchen of het nemen van een heet bad. Op deze manier train je de zweetklieren om efficiënter te werken bij hoge temperaturen.

Talkpoeder: Breng een beetje talkpoeder aan op schone, droge oksels voordat u deo of anti-transpirant aanbrengt. Talk werkt antibacterieel en ruiken vaak ook nog lekker.

Let op met het drinken van alcohol en caffeïne: hierdoor word je lichaamstemperatuur hoger en ga je dus meer zweten.

Beeld: Shutterstock by: Viktor Gladkov | Bron: orangefit.nl | Powered by: Sendt

Meer tips en weetjes