Slaaptekort inhalen: bestaat dat wel?



vrouw slaapt in bed - Slaaptekort inhalen: bestaat dat wel?

Nog niet willen slapen omdat de serie die je volgt nét spannend begint te worden of nog niet kunnen slapen omdat het te warm is ‘s nachts. Het overkomt ons allemaal wel eens. De volgende dag voel je je moe en heb je meer moeite om je te concentreren. Hoe veel invloed heeft zo’n korte nacht op je gezondheid en is het mogelijk om je slaap in te halen? Wij zochten het voor je uit.

Hoe lang moet je precies slapen per dag? Dat verschilt per persoon. Gemiddeld hebben de meeste volwassenen tussen de 7 en 9 uur slaap nodig per nacht. Als je regelmatig te weinig slaapt, loop je een groter risico op het krijgen van overgewicht, diabetes en hart- en vaatziekten. Het is dus heel belangrijk om voldoende slaap te krijgen.

Slaaptekort inhalen: bestaat dat wel?
Vaak hoor je dat wanneer men doordeweeks te weinig slaapt, ze dit inhalen met uitslapen in het weekend of een dutje doen op de bank na het werk. Echter is dit volgens deskundigen helemaal geen goed idee. Op de lange termijn zorgen dutjes juist voor nog meer slaapproblemen. Het klinkt erg saai, maar het belangrijkste is structuur: elke dag rond dezelfde tijd naar bed gaan en opstaan. Ons lichaam kan niet wennen aan de ene dag uitslapen en de andere dag een korte nachtrust. Slaap inhalen is dus ook niet echt mogelijk. Probeer na een korte nacht je ritme weer op te pakken door de volgende dag op tijd te gaan slapen. De slaapkwaliteit is vaak na een slechte nacht beter, je slaapt dieper en herstelt sneller.

 

Slaapproblemen
Slaap je regelmatig te weinig, dan is het natuurlijk lastig om dit ineens te veranderen. Soms zijn hier verschillende factoren bij betrokken, zoals bijvoorbeeld een ploegendienst of een stressvolle periode. Probeer dan in ieder geval je gemiddelde aantal uren slaap per week omhoog te krikken. Leg niet te veel nadruk op de ‘8 uur regel’, dit is immers voor elk mens anders. Zolang jij uitgerust opstaat en voldoende energie hebt gedurende de dag, slaap je in principe voldoende. Lukt het je niet zelf, dan is het mogelijk om een expert in te schakelen die jou kan helpen een gezond slaapritme te creëren.

Tips voor een optimale nachtrust

  • Beweeg meer, dit verlaagt je stresshormonen en bevordert je slaap
  • Zorg dat je slaapkamer een aangename temperatuur heeft en zet eventueel een raam open voor wat frisse lucht
  • Neem een warme douche voordat je gaat slapen, dit helpt om te ontspannen
  • Vermijd fel en blauw licht minimaal 1 uur voordat je gaat slapen: geen tv, telefoon of laptop dus
  • Zorg dat je slaapkamer zo donker mogelijk is. Elke vorm van licht en geluid kan de kwaliteit van je slaap beïnvloeden. 
  • Neem eventueel een magnesiumtablet na je laatste maaltijd, dit kan helpen om te ontspannen
  • Vermijd cafeïne vlak voordat je gaat slapen


Beeld: Shutterstock by: Fizkez |  Bron: Slaapwijzer.net  |  Powered by: Sendt