Hoe ga je om met onverwachte prijsstijgingen



prijsverhoging, prijsstijging, duurder, auto, caravan, fiets

Net als energie en boodschappen kunnen ook bestelde goederen als auto’s, caravans of fietsen voor levering opeens duurder worden. Zo kunnen deze producten al snel een paar honderd euro duurder uitvallen. Wat als een onverwachte prijsstijging bij jou gebeurt en wat kun je hier aan doen?


Koopcontract geeft geen zekerheid

Een koopcontract tekenen geeft je nooit zekerheid dat het gekochte product ook daadwerkelijk voor de prijs die op dat moment vast stond mag meenemen. Een onverwachte prijsstijging mag doorberekend worden aan de koper, mits deze aan de BOVAG regels voldoen.


Geldige reden prijsstijging

Een koopcontract is niet eenzijdig, dus een onverwachte prijsstijging mag, maar een importeur moet daarbij wel een geldige reden hebben tegenover de afnemer. Tussentijdse prijsverhogingen zijn normaal in deze tijd, dus de consument moet zich daar wel van bewust zijn. Wel staat vast dat een prijsstijging altijd één partij teleurstelt.

Speciale bestellingen in de autobranche
In de autobranche worden auto’s op bestelling verkocht, dus met alle gewenste specificaties. De auto is dus helemaal naar smaak van de klant ingericht en deze moet de dealer wel weer kunnen doorverkopen mocht de klant afzeggen. Als zo’n situatie voor de rechter komt, zal er zeker gekeken worden naar de redelijkheid van de situatie.


Bestellingen in de fietsenbranche

In de fietsenbranche leveren de meeste partijen uit voorraad. Soms zijn er ook bepaalde modellen niet uit voorraad leverbaar en moeten besteld worden. Dit kan som voor lange levertijden zorgen. Fietsspecialist Jan ten Tusscher uit Enschede en Almelo is duidelijk over prijsverhogingen: ‘Kijk, ook wíj worden voor het blok gezet door de fabrikant, maar daar mag de klant niet de dupe van te worden. Ik neem dan mijn verlies, omdat ik weet dat ik een andere fiets uit voorraad voor een hogere prijs in de winkel kan zetten.’


Fietsspecialist Martijn Wijsman uit Zandvoort staat daar iets anders in. “Klanten houden er al rekening mee dat de prijs met zo’n 10 procent kan stijgen tussen bestellen en leveren. Als er een onverwachte prijsstijging is, meld ik dat pas bij aflevering. Tja, dan haken mensen weleens af. Maar gelukkig is de vraag naar fietsen zodanig groot, dat ik een afbestelde fiets al snel weer kwijt ben.”

Bestellingen in de caravanbranche
De caravanbranche is helemaal overspannen. Prijzen kunnen al heel snel met 20 tot 25 procent omhoog gaan. Caravandealer Christiaan van der Silk uit Zoermeer: “Ik zorg ervoor dat het goed op papier staat, zodat iedereen weet waar hij aan toe is. Ik spreek vaak een limiet voor de prijsverhoging af met de klant. Soms pak ik ook mijn verlies als de inkoopprijs hoger wordt. Het is een kwestie van geven en nemen.”

 

Beeld: Shutterstock by: fizkes |  Bron: nu.nl  |  Powered by: Sendt



Gerelateerde berichten