Smeren, smeren, smeren, luidt het advies wanneer je kinderen in de zon zitten. Maar hoe en waarmee bescherm je ze het best op zonnige dagen? Zes vragen, beantwoord door dermatoloog Thomas Maselis.

Hoe kun je je kind beschermen?

,,Bescherming is noodzakelijk, maar weet dat zonnecrème maar een van de mogelijkheden is. Voldoende schaduw, beschermende kleding met lange mouwen, een zonnehoed en een zonnebril met uv-bescherming doen goed werk voor zowel kleine als grote kinderen. Qua zonnecrème kies je voor een product speciaal voor kinderen met een voldoende hoge factor, bij voorkeur SPF 50 of SPF 50+, bij voorkeur waterresistent. Voor kinderen tot 2 jaar zijn crèmes met fysische zonnefilters aanbevolen. Vanaf twee jaar kan je zowel voor een fysische, een chemische of een combinatie van beide kiezen.’’

Vanaf welke leeftijd kun je een baby bloot-stellen aan de zon?

,,Houd kinderen tot 2 jaar zo veel mogelijk volledig weg uit direct zonlicht. Maar houd ook oudere kinderen zo veel mogelijk uit de zon, zeker tussen 11.00 en 15.00 uur. Het dna van de huidcellen is bij kinderen nog in volle groei, waardoor het vatbaar is voor schade door zonlicht. Beschadigd dna kán zich nog herstellen, maar niet altijd voor 100 procent, waardoor we steeds vaker op latere leeftijd de gevolgen zien in de vorm van huidcelkanker, zoals basaalcel- of plaveiselcelkanker of melanoom. Je kind tijdens de middaguren in het zwembad laten plonzen met enkel een zwembroekje aan is nog steeds een veelgemaakte fout.’’

Wat is het verschil tussen een fysische en een chemische filter?

,,Chemische filters absorberen de straling, fysische filters reflecteren de straling. Aan beide zijn voor- en nadelen verbonden. Het grote voordeel van fysische filters is dat ze niet in de huid dringen: ze weerkaatsen, absorberen of verstrooien het uv-licht. Ze zijn te herkennen aan zink-, titaan- of ijzeroxide in de ingrediëntenlijst.

Deze crèmes moet je wel vaker smeren.

Doorgaans laten ze een witte waas achter op de huid en voelen ze plakkerig aan. Al staat ook hier de technologie niet stil: fysische filters met nanopartikels smeren makkelijker uit en laten geen witte schijn na op een droge huid, omdat ze wel het uv-licht maar niet het zichtbare licht weerkaatsen. Alleen als de huid nat wordt, zie je de witte sporen nog.

Over nanopartikels is wel wat commotie geweest: ze kunnen toxisch zijn als ze via de mond of door inademing in het lichaam terechtkomen. Bij smeren is dat haast onmogelijk. Uitwendig zijn ze niet giftig, omdat ze niet door de huidbarrière komen. Maar laat sprays met nanopartikels dus achterwege, want die kun je inademen.’’

,,Chemische filters zijn in het algemeen waterresistenten hechten zich beter en sneller aan de opperhuid dan fysische. Zelfs na een zwembeurt en het afdrogen van de huid blijft de crème zitten. Het nadeel van sommige chemische filters is dat ze cinnamaten als cinoxaat, ethylhexyl, p-methoxycinnamaat bevatten, die tot huidklachten of allergische reacties kunnen leiden. Sommigen beweren ook dat chemische filters hormoonverstoorders zijn, maar daar is nog geen eenduidigheid over.’’

Je kind in de schaduw houden is toch de beste bescherming?

,,Schaduw geeft geen 100 procent garantie dat je kind niet zal verbranden. Het zonlicht kan reflecteren door water, zand en zelfs gras. Zorg dus ook in de schaduw voor voldoende extra bescherming, zoals kleding en zonnecrème.’’

Kan voeding beschermen tegen de zon?

,,Voeding met veel antioxidanten kan bijdragen aan de bescherming van je huid tegen de effecten van schadelijke UV-straling. Heel wat zonnecrèmes bevatten anti-oxidanten, maar beter kun je ze via voeding tot je nemen. Wie niets aan het toeval wil overlaten, zorgt voor voldoende groenten en fruit, zodat je kind de nodige antioxidanten binnenkrijgt. Frambozen en bessen zijn een zeer goede bron van anti-oxidanten, net als groenten als bloemkool, broccoli, boerenkool en uien.’’

Hoeveel en hoe vaak moeten we smeren?

,,De beschermingsfactor van een zonnecrème wordt getest aan de hand van 2 milligram product per vierkante centimeter huid. Maar niemand smeert deze hoeveelheid in realiteit op zijn huid. Een volwassen man heeft ongeveer 1,5 à 2 vierkante meter huid, wat maakt dat een tube van 100 milliliter in minder dan drie smeerbeurten opgebruikt zou zijn. Uit onderzoek is gebleken dat we gemiddeld maar de helft of soms maar een derde daarvan smeren. Smeer dus eerder te veel dan te weinig! Daarnaast is regelmatig smeren belangrijk. Bij kinderen die in het water spelen, is dat zeker om de twee uur.’’

Bron van dit artikel: ad.nl