Vlucht gemist door drukte: wordt dit vergoed?

In de zomer gaat iedereen lekker op vakantie. Sommige gaan met de auto, maar ook heel veel met het vliegtuig. Op de luchthaven kan het daardoor onwijs druk worden, vooral deze zomer. Wat als je door die lange rijen en al dat lange wachten je vlucht mist? Wordt dit vergoed door je verzekeringsmaatschappij of door de luchtvaartmaatschappij zelf?

Verslapen, file of pech onderweg
Wanneer je door drukte op de weg, verslapen of te laat vertrekken van huis je vucht mist, is dit helaas je eigen fout. Je krijgt geen schadevergoeding of alternatieve vlucht. Daarnaast hoef je met pech op de weg ook niet te rekenen op tegemoetkoming van de luchtvaartmaatschappij of je verzekering. Verder hoef je niet op je annuleringsverzekering te rekenen als je vliegtuig volgens planning vertrekt. Deze komt alleen van pas als je door ziekte of overmacht niet kan vertrekken: overlijden van bijvoorbeeld naasten of een herexamen.

Aansluitende vlucht gemist
Als je een overstap vlucht hebt geboekt en de aansluiting mist door vertraging van de vorige vlucht, moet de luchtvaartmaatschappij een alternatief bieden. Wanneer de vervangende vlucht pas een dag later kan worden uitgevoerd, moet de maatschappij ook je overnachting en vervoer betalen. Ook als je meer dan drie uur vertraging hebt of de vlucht minder dan veertien dagen oor vertrek geannuleerd wordt, heb je recht op een schadevergoeding van de vliegmaatschappij. Het maakt hier niet uit wat de oorzaak is van de vertraging. Alleen bij slecht weer of stakingen krijg je geen vergoeding. Dit wordt namelijk gelijkgetrokken aan ‘overmacht.’

 

Koffer kwijt
Is je bagage verdwenen? Dan kun je rekenen op de luchtvaartmaatschappij of je reisverzekering. Is je koffer kwijt of beschadigd? Dan krijg je maximaal € 1.250 vergoed. Is je koffer vertraagd? Dan krijg je alleen noodzakelijke kosten vergoed. Zoals de kosten voor zwemkleding, zonnebrand en toiletartikelen.

Wat als je door lange rijen en al dat lange wachten je vlucht mist op Schiphol?
Ben je op tijd op de luchthaven, maar mis je je vlucht door bijvoorbeeld de lange rijen? Dan kun je contact opnemen met Schiphol om een kacht in te dienen en schadevergoeding te vragen. Bijvoorbeeld voor de kosten van een nieuw ticket of hotelovernachting. Voor deze schade kun je niet terecht bij je vlieg- of verzekeringsmaatschappij!

Beeld: Shutterstock door Steve Photography | Bron: hln.be / juridischloket.nl | Powered by: Sendt

Meer tips en weetjes