Als je iets in een winkel hebt gekocht is het volgens de wet gezien zo: koop is koop. Als je spijt hebt van je aankoop ga in gesprek met de winkelier en kijk of je er samen uit kunt komen. Als je je aankoop online, via de telefoon of aan de deur hebt gedaan geldt er altijd een wettelijke bedenktijd van 14 dagen.

Aankoop in een winkel

Als je een product aankoopt in een winkel, dan heb je geen bedenktijd achteraf. Je kunt alleen van de koopovereenkomst af als de verkoper daar mee instemt. Sommige verkopers bieden de mogelijkheid om onder voorwaarden (het product moet ongebruikt en uiteraard onbeschadigd zijn) de koopovereenkomst achteraf te kunnen annuleren.

Ruilen of retourneren is geen recht maar extra service waarvoor voorwaarden kunnen gelden. Let goed op bij deze voorwaarden. Voorbeelden:

Bij een kapot of ondeugdelijk product is er geen sprake van spijt van je aankoop. De verkoper mag je dan sowieso niet afschepen met een tegoedbon.

Online/telefonische aankoop

Goed te weten

Je kunt een koopovereenkomst schriftelijk als mondeling afsluiten. Je sluit al een overeenkomst als je zegt dat je iets koopt, of als je je handtekening zet voor een bestelling. Veel mensen denken dat ze pas een koopovereenkomst sluiten als ze een product betaald hebben, dat is dus echt niet zo.

Bron: De Consumentenbond