Hoe organiseer je in vijf stappen je papierwerk?

Hoe organiseer je in vijf stappen je papierwerk? Je kent het vast, die hele stapel papieren die nodig is eens uitgezocht en georganiseerd moeten worden. Wij leggen uit hoe je dit op een snelle en handige manier kan doen. En hoe je voorkomt dat deze stapel ontstaat.

Ga papierloos
Meld je af van alle papierenpoststukken die je nog binnen krijgt. Geef aan dat je alle post vanaf nu digitaal wilt ontvangen. Zo heb je niet alleen zelf minder papierwerk om bij te houden, zo spaar je ook nog eens het milieu.

Open het gewoon
Georganiseerde mensen hebben een gemeenschappelijke mantra: Doe het gewoon. Met andere woorden, open je post elke dag. Gooi de envelop meteen in de papierbak en beslis meteen of het poststuk weg kan of, je er iets mee moet doen of dat deze meteen opgeruimd kan worden. Zo voorkom je dat hetzelfde poststuk steeds weer in je handen hebt.

Recycle of versnipper het
Als een stuk papier geen actie nodig heeft, recycleer of versnipper het dan meteen om onnodige stapels papier te voorkomen. Zorg ervoor om een recyclingbak bij de hand te hebben om dit meteen te doen. Twijfel je of het weg kan, bedenk dan dat 80% van alle papierwerk die bewaard wordt vaak voorgoed in het archief verdwijnen en er nooit meer naar gekeken wordt.

Handel het af
Zet een decoratieve doos op je bureau voor items die actie nodig hebben en voeg deze items toe aan je to-do lijst. Voordat je de dag afsluit, kijk je even in de de doos en bekijk je je to-do lijst. Acties die twee minuten of minder duren, zoals het betalen van een rekening, moeten onmiddellijk worden voltooid. Wanneer je dit een week lang hebt gedaan, wordt het een gewoonte.

Upload het
Tot slot, houd geen papier dat je niet hoeft te houden. Als het een belangrijk document is dat je denkt te willen bewaren, upload het dan. iScanner is een handige app die – je raadt het al – elk denkbaar document scant.

Beeld: Shutterstock door: Frannyanne | Powered by Sendt

Meer tips en weetjes