Wat zijn je rechten als je online een aankoop doet?



Wat zijn je rechten als je online een aankoop doet?

Wat zijn je rechten als je online een aankoop doet? Er wordt steeds meer online gewinkeld, het is handig en veilig. Maar wat zijn nu eigenlijk je rechten wanneer je online iets koopt?

Koop op afstand
Juridisch gezien noemt men een aankoop via internet een ‘koop op afstand’. Alle aankopen die je niet in een fysieke winkel doet, dus ook via een catalogus of over de telefoon noemt men zo. Hiervoor gelden speciale regels om de klant te beschermen. Wanneer je een aankoop doet via internet, heb je als consument over het algemeen zeven dagen bedenktijd en mag je binnen deze periode de koop annuleren.

De belangrijkste regels waar de verkoper aan moet voldoen:
Goede informatie over de verkoper en over het aan te kopen product
Voorafgaand aan de verkoop is de verkoper verplicht om deze informatie kenbaar aan je te maken:
Gegevens van de verkoper, zoals onder andere de NAW gegevens, emailadres en telefoonnummer.
De meest belangrijke product eigenschappen van het product dat je aankoopt.
de complete prijs van het product, dus ook verzendkosten en toeslagen etc.
De manier waarop betaald moet worden.
Hoe lang de prijs of het aanbod geldig is.
Of het mogelijk is of niet om de aankoop binnen een bepaald tijdsbestek ongedaan te maken.
Een schriftelijke bevestiging of per e-mail met daarin alle rechten daarin ook de garantietermijn.

 

 

Welk recht is er wat betreft de ontbinding van de aankoop (ontbinding)?
Let op! Als je de aankoop hebt gedaan bij een webwinkel die aangesloten is bij de vereniging Thuiswinkel.org dan is je bedenktijd geen zeven maar veertien dagen. Als de verkoper je geen informatie heeft verstrekt over het recht op ontbinding, het adres waar u terecht kunt met klachten of over de garantie, dan wordt de termijn waarbinnen je kunt ontbinden verlengd tot drie maanden. Er zijn ook producten of diensten waarvoor geen bedenktijd geldt. In deze gevallen kunt je koopovereenkomst niet zomaar annuleren. Het gaat hierbij om de volgende diensten/producten:
Reizen of vakanties.
Tijdschriften en kranten.
Producten die een korte houdbaarheidsdatum hebben.
Producten die speciaal voor op wens en maat gemaakt zijn zoals kleding en meubels.
Een dienst of abonnement dat meteen is ingegaan, denk bijvoorbeeld aan een nieuw telefoonabonnement.

Extra kosten
Wanneer je gebruik maakt van het recht op ontbinding, dan mag de verkoper je daarvoor geen extra kosten in rekening brengen. Wat wel mag is dat de verkoper jou het product op eigen kosten terug zendt. De bezorgkosten die je hebt betaald om het product te laten bezorgen moeten wel door de verkoper terugbetaald worden. De verkoper moet binnen dertig dagen nadat de koopovereenkomst is ontbonden, alle betaalde kosten aan je terugbetaald hebben.

Levering binnen 30 dagen
De verkoper is in principe verplicht om het door jou gekochte product uiterlijk binnen dertig dagen te leveren. Verder is de verkoper verplicht om u te informeren als het product niet (meer) geleverd kan worden. De verkoper moet dan alle bedragen die u al betaalt heeft terugstorten. Wanneer een product niet meer leverbaar is mag e verkoper alleen een ander product van gelijke kwaliteit en waarde aan je leveren als dit van tevoren is overlegd met je.

Beeld Shutterstock door: Andrii Zastrozhnov | Bron: Judex.nl | Powered by: Sendt



Gerelateerde berichten