Wat zijn je rechten als een pakket niet of beschadigd aankomt?



Wat zijn je rechten als een pakket niet of beschadigd aankomt?

Wat zijn je rechten als een pakket niet of beschadigd aankomt? Een verzending die nooit aankomt? Het komt jammer genoeg weleens voor. Wat kun je als verzender of ontvanger doen als een pakket verloren gaat of beschadigd is?

Geen pakket gekregen?
Heb je een pakket verstuurd en komt het maar niet aan op de bestemming? Of wacht je zelf met smart op een zending? De kans bestaat dat jouw pakket verloren is gegaan. Wanneer het pakket afkomstig is van een bedrijf of een webwinkel, kun je het best eerst contact opnemen met die partij. Zij zijn namelijk verantwoordelijk voor de goede verzending, en jij hebt recht op een schadevergoeding.

In de andere gevallen kun je contact opnemen met de klantendienst van het post- of koeriersbedrijf. Je hebt het recht om een onderzoek aan te vragen om te kijken waar het mis is gegaan. Wordt het niet opgelost? Dien dan een klacht in bij de bezorgdienst. Is de bezorger aangesloten bij de Geschillencommisie Post? Dan kan je daar een klacht indienen als het niet opgelost wordt.

 

 

Een beschadigd pakket ontvangen?
Een beschadigd pakket ontvangen is evenmin prettig. Als je merkt dat de verpakking beschadigd is, meld je die schade dan zo snel mogelijk, eventueel al bij de koerier zelf. Als je het pakket al hebt aanvaard, moet je zeker foto’s nemen van de kapotte verpakking en inhoud. Neem meteen contact op met de verzender voor een schadevergoeding of een nieuwe verzending.

Extra verzekering
Bovenvermelde procedures beschermen je tegen bepaalde financiële verliezen, maar ze volstaan niet wanneer je erg waardevolle spullen of documenten verzendt. Op alle verzendingen met een hoge waarde kun je het beste een extra verzekering nemen.

Beeld: Shutterstock door: gualtiero boffi | Powered by Sendt

 



Gerelateerde berichten