Wat kun je doen tegen spierpijn?



Calendar

Wat te doen tegen spierpijn? Spierpijn is natuurlijk heel vervelend! Maar hoe kom je er het snelst weer van af? Hoe bevorder je het herstel van je spieren? En wat kun je doen om (de volgende keer) spierpijn te voorkomen? Dit zijn vaak gestelde vragen over spierpijn. We geven effectieve tips die je gemakkelijk kunt toepassen! 

Wat is spierpijn eigenlijk?

Spierpijn is natuurlijk super vervelend! Het ontstaat meestal na forse inspanning. De spieren worden dan overbelast en je lichaam geeft een signaal af. Dit kan ook gebeuren als je ineens spieren gebruikt die je normaal helemaal niet gebruikt. Ook stress, een verkeerde houding of te lang één houding aanhouden, griep, staan en kou kunnen spierpijn veroorzaken. Heb je spierpijn, geef je spieren dan even de tijd om te herstellen. 

Hoe kom je het snelst van spierpijn af?

iedereen die last van spierpijn heeft wilt er natuurlijk weer zo snel mogelijk vanaf komen. Maar hoe kom je nou eigenlijk het snelst van spierpijn af? Wij hebben een aantal tips voor jullie!

  1. De meeste mensen denken voornamelijk rust nemen, Maar dit is niet altijd het geval. Rust is heel belangrijk voor het spierherstel, maar lichte beweging is iets wat ons lichaam zeker nodig heeft om spierpijn te verhelpen. Door beweging wordt de doorbloeding geactiveerd waardoor gifstoffen worden afgevoerd. Hierdoor wordt het herstelproces bevorderd. Bovendien worden onze spieren tijdens het sporten losgemaakt, waardoor de stijfheid afneemt. Let wel goed op dat je je spieren niet forceert! Anders zal sporten een omgekeerd effect hebben en kunnen je spieren verder beschadigen waardoor je nog langer last zult hebben. Daarom moet je altijd goed naar je lichaam luisteren en pijn niet negeren.
  2. Spierpijn kun je het snelste oplossen door goed op je voeding te letten. Voeding rijk aan vitamine C verzacht de spierpijn en ook magnesium en antioxidanten zullen de spierpijn verminderen. Het is na het sporten ook goed om proteïnen te nemen, ook dit helpt heel goed tegen spierpijn. Magnesium kun je voornamelijk vinden in: pinda’s, pijnboompitten, zonnebloempitten en cacaopoeder. Antioxidanten zitten veel in: chocola, gedroogde pruimen, bosbessen, druiven, aardbeien, frambozen, spinazie, spruitjes, broccoli en boerenkool. 
  3. Neem een warme douche of een warm bad. ook een bezoekje aan de sauna verwarmen de spieren. Hierdoor verbetert de bloedsomloop en kunnen afvalstoffen (melkzuur) sneller worden afgevoerd.
  4. Het gebruik van de foamroller kan helpen. Je rolt met de foamroller over je pijnlijke spieren. Hierdoor oefen je druk op je spieren en stimuleert het de doorbloeding van je spieren. dit helpt voor het herstellen van spierpijn.

Hoe bevorder je het herstel van spierpijn?

  1. Wist je dat bepaalde voedingsmiddelen spierpijn kan verlichten en bevorderen? Bijvoorbeeld: gember, verse munt, zalm, peper, kurkuma, yoghurt en sojabonen. Producten met vitamine B12 (noten, bananen, sinaasappels, kip en eieren) zijn ook echt een aanrader. 
  2. Het drinken van chocomelk verlaagt je bloeddruk. Hierdoor kan je bloed beter door je aderen stromen.  Het stimuleert je spierherstel en de spieropbouw na het sporten. In chocolademelk zitten eiwitten en koolhydraten. 
  3. Drink genoeg water. Dat zorgt ervoor dat de afvalstoffen worden verdund en makkelijker kunnen worden afgebroken. 
  4. Magnesium, calcium en kalium zijn hele belangrijke voedingsmiddelen. Calcium vind je onder andere in zuivel, kalium zit onder andere in aardappelen, melkproducten, groente, fruit en noten. 

 

Wat kun je doen om spierpijn te voorkomen?

Voorkomen is altijd beter dan genezen! Dat geldt ook voor spierpijn. Niemand is blij met spierpijn! Maar gelukkig kun je spierpijn (deels) voorkomen. Maar hoe dan? Wij hebben tips!

  1. Zorg dat je na je training bijvoorbeeld een eiwit- en koolhydraat rijke maaltijd eet. Dit zorgt voor een verhoogd eiwitsynthese hierdoor heb je een beter spierherstel.
  2. Zorg voor je gaat trainen voor een goede warming-up en cooling-down. Met een warming-up bereid je je spieren voor op grote  inspanning en met een cooling-down voorkom je dat je spieren te snel tot rust komen en je lichaam te snel afkoelt. 
  3. Net gesport? Stap gelijk wanneer je thuiskomt onder een koude douche of in een koud bad. Dit is niet heel fijn, maar de kou is goed voor de doorbloeding van het lichaam. Door de lage temperatuur vernauwen de bloedvaten tijdelijk, daardoor kunnen afvalstoffen beter worden afgevoerd.  
  4. Zorg voor een goed trainingsschema. Dat zorgt ervoor dat je niet ineens te veel van je lichaam vraagt. Door een goed trainingsschema bouw je het gewicht, snelheid of afstand op. Dit verkleint de kans op spierpijn.
  5. Zorg voor voldoende calorieën. Je spieren hebben energie (calorieën) nodig om te kunnen groeien. Oftewel, je moet meer en/of anders eten om spierpijn te voorkomen. 
  6. Draag goede sportkleding. Zeker als je gaat buitensporten als het koud is. Probeer te voorkomen dat je het koud krijgt. Daardoor kun je namelijk stijf worden en spierpijn forceren.

Bron: gezondnu.nl, promovendum.nl