Wat kan je doen als je rijangst hebt?



Wat kan je doen als je rijangst hebt?

Wat kan je doen als je rijangst hebt? Een grote groep mensen lijdt aan amaxofobie, oftewel rijangst. Dit kan verschillende oorzaken hebben en het kan heel vervelend zijn. Toch zijn er oplossingen. Lees meer:

Hoe ontstaat rijangst?
De meest voorkomende oorzaken zijn:
Angst na een verkeersongeval. Een verkeersongeval heeft dus een aanzienlijke psychische impact en mag zeker niet onderschat worden. Afhankelijk van de ernst van je trauma zal je enkele sessies moeten volgen bij een psycholoog of psychiater, dit is vaak een kwestie van de nodige handvatten aangereikt krijgen om weer te plaats te durven nemen achter het stuur.

Gebrek aan zelfvertrouwen. Autorijden blijft een complexe handeling, al is het voor de meesten onder ons bijna een automatische handeling. Bevangen worden door stress of paniek alleen al bij het idee om achter het stuur van een auto te moeten plaatsnemen, komt vooral door gebrek aan zelfvertrouwen. Het chaotische verkeer, de toenemende complexiteit door alle nieuwe technische snufjes, het zijn stuk voor stuk factoren die je kunnen doen blokkeren. Uiteraard zijn er gradaties en bestaan er enorm veel soorten

 

 

Gebrek aan oefening. Dit kan voorkomen bij beginners of na lange tijd niet meer te hebben gereden. In de eenvoudigste gevallen kunnen enkele tips en trucs volstaan. Maar aarzel in meer problematische gevallen niet om professionele hulp te zoeken. Zo kan je absoluut je voordeel doen met de hulp van een gespecialiseerde therapeut. Er bestaan ook rijscholen die gespecialiseerd zijn in het les geven aan mensen met rijangst.

Tips om zelf te doen
Rijd eerst rond in je vertrouwde omgeving tijdens de daluren, in het weekend en op feestdagen. Voer dan het aantal kilometers op en wissel je trajecten af. Ga naar een leuke bestemming, zo heb je iets dat afleidt. En ook naar plekken die zich buiten jouw comfortzone bevinden. Rijd vervolgens binnen jouw comfortzone, maar bij drukker verkeer. Eerst tijdens de week in de daluren, dan tijdens de spitsuren.
Ga daarna vaker voor lange afstanden, buiten je comfortzone en bij druk verkeer. Soms kan het ook helpen om in plaats van een auto met een handgeschakelde versnelling een te nemen met een automatische versnelling.

Beeld Shutterstock door: DimaBerlin | Powered by: Sendt

Gerelateerde berichten