Start je auto zonder problemen bij kou



Hoe zorg je ervoor dat je zonder problemen auto start bij vorst?

Start je auto zonder problemen bij kou. De afgelopen week hebben we ’s morgens al regelmatig moeten krabben, dus vorst. Ook het starten kan in deze periode moeizamer gaan. Met deze 5 tips kan je dit voorkomen.

Om goed te kunnen starten, moet je accu minimaal zo’n 70% geladen zijn. En juist dát is vaak het probleem. Vorst heeft immers een negatieve invloed op de accu van je auto. Een goed accu gebruik in het weekend voor de nachtvorst is dan ook van belang.

Maak zo min mogelijk korte ritten
De accu van je auto wordt opgeladen tijdens het rijden. Maar tijdens korte ritten krijgt hij daar de tijd niet voor. De accu komt niet op de juiste temperatuur en comfortfuncties zoals de verwarming vragen veel energie. Enkele korte ritjes in het weekend zorgen dan ook vaak voor een lager accu niveau, met grote gevolgen op de maandagochtend. Zorg dus dat je regelmatig een langer stuk rijdt en start je auto zonder problemen bij kou.

Houd rekening met de levensduur van je accu
De accu van een auto gaat gemiddeld 5 à 6 jaar mee. Hem net voor de winter van dat vijfde of zesde jaar laten controleren door een specialist is dan ook geen overbodige luxe. Zo voorkom je dat je auto ’s morgens niet wil starten.

Let op je brandstof
Vooral diesels hebben last van de vorst. De meest recente generatie dieselmotoren is vrijwel ongevoelig voor vorst maar alleen op voorwaarde dat ze regelmatig gecontroleerd en onderhouden worden door monteurs. Weet dat de tankstations vanaf november overschakelen op ‘winterdiesel’. Dit is een generatie brandstof met additieven die actief blijven tot -25 à -30° C. Je tank volgooien begin november is dus zeker geen slecht idee.

Gebruik je handrem niet
Je auto kunnen starten, maar niet weg kunnen rijden door een vastgevroren handrem, ook dat kan gebeuren. Aan de vooravond van een nacht met vorst kun je beter je handrem niet gebruiken. Zet je wagen in versnelling (bij een automaat de P-stand) en gebruik indien nodig wielblokken.

Wanneer je dan toch start
Beperk het dan tot een korte ‘startpoging’. Bij lang proberen geraakt jouw accu snel uitgeput. Je kan ook de accu een zetje geven door even de koplampen te activeren, maar alle andere comfortfuncties schakel die liever uit, zodat alle energie naar de startmotor kan gaan. Wie kan, trapt ook even het koppelingspedaal in, zo heeft de motor de minste weerstand en wordt de accu het minst belast.

Beeld: Shutterstock door:  S_Photo | Powered by Sendt



Gerelateerde berichten