Meldpunt; Pas op voor dure doorschakelservices!



Meldpunt; Pas op voor dure doorschakelservices!

Meldpunt; pas op voor dure doorschakelservices! Op dit moment wordt er steeds meer melding gedaan van zogenaamde doorschakelservices, hierbij gaat het om bedrijven die ruimte kopen bij Google zodat je, wanneer je bijvoorbeeld de zoekterm ‘Belastingdienst telefoonnummer’ invoert, deze helemaal bovenin te zien krijgt waardoor je, ten onrechte, denkt met het rechtstreekse telefoonnummer van de Belastingdienst te maken hebt. Hoe werkt dit precies en waar moet je op letten?

Misleiding of niet?
We bellen wat af met instanties zoals, de Belastingdienst, KPN, Ziggo of het UWV, vaak moet je voordat je belt het nummer opzoeken. Hoe handig is het dan om gewoon even via Google te zoeken op ’telefoonnummer Ziggo’? Je denkt dan dat je meteen het rechtstreekse nummer krijgt van de klantenservice van het bedrijf waar je een vraag aan hebt of wellicht een klacht wil doorgeven. Maar doordat bedrijfjes die zich voordoen als een doorschakelservice ruimte kopen bij Google komen deze vaak heel hoog en zo niet als eerste in de zoekresultaten. Je belt dan feitelijk met een bedrijf dat niets te maken heeft met het bedrijf dat je wilt bellen. Wanneer deze bedrijfjes je uiteindelijk doorverbinden met bijvoorbeeld de Belastingdienst of KPN zijn er aan deze service vaak hoge kosten verbonden die worden berekend op je rekening van je telefoonprovider.

 

 

Legaal of niet?
Het is legaal wat deze bedrijven doen maar er is natuurlijk wel sprake van een vorm van misleiding. Normaal als je belt met Ziggo kan je dit doen tegen het lokale tarief zonder extra kosten. KPN en de Belastingdienst hebben zelfs een gratis 0800-nummer. Wat je als consument vaak niet doorhebt, is dat je via zo’n dienst veel meer geld kwijt bent voor je telefoontje dan wanneer je rechtstreeks naar het juiste nummer belt, en dat kan flink oplopen. Het lijkt alsof je meteen wordt doorgeschakeld naar het juiste nummer maar feitelijk bel je nog onder hun kosten, die flink hoog kunnen worden omdat je vaak lang in de wacht staat, al dan niet met het bandje dat om de 30 seconden herhaalt dat “alle medewerkers nog in gesprek zijn”.

Hoe voorkom je het?
Check heel goed of het nummer dat je via Google vindt ook daadwerkelijk het juiste en rechtstreekse nummer is van de instantie waar je naar toe wilt bellen. Sla het nummer daarna ook op in je telefoon zodat je niet een volgende keer in een vlaag van onoplettendheid weer het nummer kiest van een dure doorschakelservice.

Geen voordelen
Aan het bellen via een doorschakelservice zit voor jou als consument geen voordeel aan, je wordt niet sneller doorgeschakeld bijvoorbeeld.

 

Beeld: Shutterstock door karen roach | Powered by Sendt



Gerelateerde berichten