Mag je werkgever zomaar de arbeidsvoorwaarden wijzigen?

Calendar

Mag je werkgever zomaar de arbeidsvoorwaarden wijzigen? Stel je werkgever geeft aan dat je arbeidsvoorwaarden gaan wijzigen. Mag dat zomaar? In principe niet, maar er zijn wel een paar uitzonderingen.

Wat wordt bedoeld met arbeidsvoorwaarden?
Voorbeelden van arbeidsvoorwaarden zijn, het salaris, de werktijden, vakantiedagen en het privégebruik van een leaseauto. De afspraken die je maakt samen met de werkgever leg je vast in je arbeidsovereenkomst. Een arbeidsovereenkomst is een contract, dus afspraken die daarin staan zijn bindend voor beide partijen.

Wijzigen alleen in met instemming
De arbeidsvoorwaarden wijzigen in de arbeids­overeenkomst kan de werkgever alleen doen in overeenstemming met jou. Dat doe je bijvoorbeeld als oude afspraken over arbeidsvoorwaarden niet meer van deze tijd zijn, of wanneer je als werknemer een andere functie gaat vervullen. Er zijn een paar uitzonderingen waarbij eenzijdig door de werkgever wijzigingen kunnen worden doorgevoerd.

Wat zijn de uitzonderingen?
De uitzonderingen hierop kunnen zijn:
1. Bij contracten die een wijzigingsbeding bevatten
Werkgevers kunnen bepalen dat ze de arbeidsvoorwaarden eenzijdig mogen wijzigen door gebruik te maken van een wijzigingsbeding. Dit beding moet dan wel schriftelijk worden overeengekomen met de werknemer en heeft betrekking op de arbeidsvoorwaarden die in de arbeids­overeenkomst staan. Hierbij is de werkgever wel verplicht om aan te geven dat het hierbij van zwaarwichtig belang is dat arbeidsvoorwaarden wijzigen.

2. wanneer en er een nieuw en tijdelijk contract wordt afgesloten
Als een arbeids­overeenkomst voor bepaalde tijd afloopt, kan de werkgever de arbeidsvoorwaarden in het nieuwe contract wijzigen. Dat betekent dat er opnieuw moet onderhandeld over de arbeidsvoorwaarden. Een werkgever moet daarbij altijd rekening houden met een eventuele verplichte cao.

3. Bij contracten die geen wijzigingsbeding bevatten
Wanneer er geen wijzigingsbeding is opgenomen in het arbeidscontract dan kan de werkgever te maken krijgen met strengere regels. De werkgever kan je dan een voorstel doen om de voorwaarden te wijzigen. Er moet voldoende aanleiding zijn voor de werkgever om dit te wijzigen. In juridische termen dient er een voorstel gedaan worden dat redelijk is en dit is natuurlijk per situatie verschillend.

Beeld: Shutterstock door: Prostock-studio