Let op! 7 signalen dat je te weinig water drinkt



Calendar

Voldoende water drinken op een dag kan een hele opgave zijn, toch is het écht noodzakelijk voor je lichaam.

Zeker nu de verwarming weer aan gaat en de lucht binnenshuis droger is. Maar hoe weet je nu of je te weinig drinkt? Je lichaam bestaat voor 60% uit water. Het zorgt dat de afvalstoffen uit je lichaam verwijderd worden, zorgt dat je productief blijft en helpt bij de spijsvertering. Bovendien voedt het je organen en zorgt het voor een mooie huid. Heb je nog een excuus nodig? Ieder dieet raadt aan om voldoende water te drinken, en dat is niet vreemd: het helpt je bij je spijsvertering, vermindert je hongergevoel én het zou je metabolisme versnellen. Dit zijn 7 signalen dat je te weinig drinkt.

1. Je hebt hoofdpijn
Heb je vaak last van hoofdpijn? Probeer dan eerst eens enkele glazen water te drinken voor je naar de pijnstillers grijpt. Het zou een signaal kunnen zijn dat je lichtjes uitgedroogd bent.

2. Je urine is donker
De kleur van je urine zegt veel over je gezondheid. Is je urine donkerder dan anders, dan is het tijd om meer te drinken.

3. Je hebt een droge mond
Hoewel een droge mond verschillende oorzaken kan hebben, is te weinig drinken er ook eentje van. Last van een droge keel? Sla dan eerst een glaasje water achterover.

4. Je huis is dof en straalt niet
Een mooie huid start met een goede hydratatie. Je kunt zoveel smeren als je wilt, maar alles start met voldoende water te drinken. Je huid gaat er van stralen en ook je lippen zullen minder droog aanvoelen.

5. Je bent moe en futloos
Als je lichaam niet voldoende water binnenkrijgt gaat het in een soort slaapstand terecht komen om uitdroging te voorkomen. Hierdoor gaat je energiepeil zakken en ga je je moe voelen.

6. Je hebt honger
Vaak kan het feit dat je honger hebt erop wijzen dat je lichtjes uitgedroogd bent, drink dus eerst een glaaasje water voordat je een snack pakt.

7. Je voelt je lusteloos en bent prikkelbaar
Prikkelbare dag? Ook dit kan een teken zijn van te weinig vocht in je lichaam. Drink dus ook dan voldoende water en je humeur zal er ook beter op worden.

Tips om gehydrateerd te blijven

Het lijkt eenvoudig, drink voldoende water en je zit snor. Maar het lijkt soms een opgave. Deze tips helpen je op weg. Start ‘s morgens meteen met water: zet eventueel een flesje water naast je bed. Zet je fles in het zicht: je bent sneller geneigd om er van te drinken. Zet daarom altijd een fles op tafel tijdens het eten en houd water bij de hand als je aan het werk bent. Zorg dat je altijd een waterfles bij de hand hebt: of je nu een wandeling maakt of naar je werk gaat, neem altijd een fles water mee en zorg altijd dat je een fles in de koelkast hebt staan. Experimenteer met smaakjes: hou je niet van water, voeg dan eens munt, gember of stukjes fruit toe. Ga je een lange autorit maken? Neem dan een paar flesjes water mee en zet een in je bekerhouder.

Alcohol en koffie drogen je uit: toch zin in, bestel er steeds ook een glaasje water bij. Kies voor eten dat veel water bevat: watermeloen of komkommer bijvoorbeeld. Ook lekkere zelfgemaakte soepjes kunnen helpen om voldoende vocht binnen te krijgen.
Hou het milieuvriendelijk: drink kraanwater, het is goedkoop én je spaart er heel wat plastic mee uit. Drink je liever bruis? Met een Sodastream voeg je zelf bruis toe aan het water. Installeer een waterapp: er zijn tal van apps die je een melding geven wanneer het tijd is om dringend een glas te drinken.