Last van een ochtendhumeur? Dit kun je er aan doen



De zomer is bijna voorbij. Voordat je het weet is het ‘s ochtends weer langer donker en daardoor lastiger om uit bed te komen. Niets is erger dan je ochtend slecht beginnen, want zoals we allemaal weten verloopt de dag dan vaak niet veel beter. Heb jij ook wel eens last van een ochtendhumeur? Dit kun je er aan doen. 

Ongeveer 15% van de bevolking valt onder het kopje ‘ochtendmensen’. Bij deze groep duurt het minder lang om ‘s ochtends op gang te komen. Val je niet onder deze groep, dan is de kans dus groot dat je ‘s ochtends iets meer moeite hebt om uit je bed te komen. Over het algemeen hebben ‘avondmensen’ hier meer moeite mee. Bij deze groep maakt het lichaam op een later tijdstip melatonine aan, maar ‘s ochtends ook later cortisol (hormoon dat belangrijk is voor dag- en nachtritme). Als dan de wekker gaat, geeft hun hormoonspiegel aan dat het nog nacht is. Dat is dan ook de reden dat je lichaam er meer moeite mee heeft om wakker te worden. Of je nu een ochtend- of avondmens bent, er zijn een aantal manieren om toch lekker op te staan, zelfs op de donkere dagen. 

Slaapritme
Een gezond, regelmatig slaapritme is het allerbelangrijkst. Hierdoor sta je ‘s ochtends uitgerust op. Als je slaapt, wisselen REM slaap (droomslaap) en diepe slaap elkaar af. Het is van belang dat je niet in je diepe slaap wakker wordt. Probeer dus minimaal 7-8 uur slaap per nacht te krijgen. Heb je moeite met in slaap komen? Lees dan ook onze tips op deze pagina.

 

Wake-up lamp
Om het iets makkelijker te maken wanneer het ‘s ochtends nog donker is en je je liever nog even omdraait na het uitzetten van de wekker, kan een wake-up lamp een uitkomst zijn. Deze lamp kan je met tijden instellen, zodat deze bijvoorbeeld net iets voor je wekker aan gaat. Sommige lampen hebben de mogelijkheid om langzaam feller te worden en daardoor de opkomende zon na te bootsen. Dit geeft je lichaam het gevoel dat het ochtend is, waardoor het makkelijker is om wakker te worden.

Wekker
Je wekker is ook erg belangrijk. Niet alleen omdat je zonder misschien veel te laat op staat, maar het is belangrijk om een fijne wekker te kiezen. Wanneer je wakker wordt door een geluid waar je je aan ergert, zul je veel moeilijker op staan en misschien sneller snoozen. Kies voor een vrolijke melodie of een liedje waar je een goed gevoel bij hebt. Zo begin je de dag al een stuk beter.

Maak het jezelf makkelijk
Niets is erger dan je ‘s ochtends om allerlei dingen druk te moeten maken. Plan dus vooruit. Leg je kleding alvast klaar, zet je ontbijt/lunch klaar in de koelkast en pak je tas alvast in. Dit scheelt je ‘s ochtends veel denkwerk, je bent sneller klaar en er kan weinig mis gaan. Dat maakt je ochtend vast een stuk beter!

Mindset
Hebben alle bovenstaande tips niet geholpen en sta je alsnog met een slecht humeur op? Probeer dan je mindset en houding naarmate de dag aan te passen. Een negatieve instelling (“een dag dat alles fout gaat”) zorgt er inderdaad voor dat de dag er niet veel beter op wordt. Een positieve denkwijze is al het halve werk!

 

Beeld: Shutterstock by: Idutko  |  Bron: holistik.nl  |  Powered by: Sendt



Gerelateerde berichten