Is verse groente gezonder dan groente uit pot of blik?



Calendar

Volgens het Voedingscentrum bevatten groente uit blik of pot en diepvriesgroente evenveel voedingsstoffen als onbewerkte groente.

In groente zit onder andere vitamine C, vitamine A, foliumzuur, kalium, ijzer en calcium. De hoeveelheden voedingsstoffen zijn bij elke soort anders, maar zelfs binnen dezelfde soort kunnen verschillen bestaan. Verse groente en diepvriesgroente staan in de Schijf van Vijf.

Aan groente uit pot of blik kan zout en/of suiker zijn toegevoegd. Groente uit blik of pot staat daarom meestal niet in de Schijf van Vijf. Kies je voor groente uit pot of blik, kies dan een variant zonder toegevoegd suiker en/of zout. Wat er in de pot of het blik zit, kun je lezen op het etiket.
Groente à la crème uit een pakje of pot staat niet in de Schijf van Vijf, omdat er meer vet en zout in zit dan in gekookte groente.

“Het is een misverstand dat er allerlei middelen in een blik worden gedaan om het product goed te houden”, zegt Dekker, hoogleraar Voedingswetenschappen bij Wageningen University & Research.
De hoge temperatuurbehandeling zorgt ervoor dat de groenten goed blijven. Toevoegingen zijn meestal puur voor de smaak zoals suiker en zout.

Volgens hem is het verschil tussen verse groente uit de supermarkt en groente in blik verwaarloosbaar. Groenten uit blik worden direct na de oogst ingeblikt en verliezen daarna wel vitamines vanwege de hogetemperatuurbehandeling om alle bacteriën te doden. Zo’n 30 procent van de vitamines gaan verloren.
Je zou dus denken dat verse groenten veel gezonder zijn. Maar na het koken, verliezen ook deze verse groenten vitamines. “Dat vitamineverlies is ongeveer net zo groot als bij die uit blik.”

Grootste verschil: smaak en textuur
Als er bijna geen verschillen zijn in vitamines en je hoeft je geen zorgen te maken over conserveringsmiddelen waarom zou je dan toch voor vers kiezen?
Karin Luiten, bekend van Het grote zonder pakjes & zakjes kookboek geeft aan dat de smaak en de textuur belangrijk zijn voor haar. Doperwten en sperziebonen smaken vers veel beter dan uit blik, waar ze vaak slapper zijn.

Wil je ook een duurzame keuze maken, dan kies je voor seizoengroente of diepvriesgroente. Anders koop je misschien sperziebonen die zijn ingevlogen.
Puur uit gezondheidsoverwegingen hoef je eigenlijk geen verse groente te eten. Een betere smaak is niet altijd een garantie voor een gezonder product.

Volledige bronnen van dit artikel:
24kitchen
voedingscentrum
nu.nl