Is melk drinken gezond?



Calendar

Eigenlijk kun je niet van een product zeggen of het wel of niet gezond is. Het hangt af van verschillende factoren bijvoorbeeld hoe vaak en de hoeveelheid per portie je consumeert. Maar er kan wel gezegd worden dat melk past binnen een gezonde voeding.

Melk en melkproducten bevatten eiwitten en zijn een bron van B2, B12 en calcium. Deze stoffen worden bestempeld als goede voedingsstoffen die het risico op darmkanker kunnen verkleinen. De calcium is belangrijk voor sterke botten en voor het voorkomen van botbreuken. Maar het vet van melk bevat ook veel verzadigde vetten die het risico op hart-en vaatziekten vergroten. Het advies is daarom om magere en halfvolle melkproducten te consumeren die minder verzadigde vetten bevatten.

Het voedingscentrum adviseert om elke dag melk en melkproducten te gebruiken. Dit hoeft niet per se melk te zijn maar er kan bijvoorbeeld ook gekozen worden voor yoghurt en karnemelk. Er wordt wel geadviseerd om magere en halfvolle varianten zonder toegevoegde suikers te consumeren. De reden hiervoor is dat de magere varianten dezelfde waarde van calcium en vitamine B12 bevatten, maar minder verzadigde vet.

Voor de meeste mensen is een gepaste en gemakkelijke manier om belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen. Maar voor mensen die lactose-intolerantie of een koemelkallergie hebben kan het drinken van melk problemen veroorzaken.

Mensen die lactose intolerant zijn moeten oppassen dat ze niet teveel lactose binnen krijgen. Het beste is om samen met een arts of diëtist een voedingsschema samen te stellen.

Ongeveer 2-3% van de baby’s heeft last van koemelkallergie. bij ongeveer van de helft van deze kinderen groeit er overheen binnen de eerste vier levensjaren. Als je een koemelkallergie hebt ben je meestal ook allergisch voor: geitenmelk, schapenmelk, paardenmelk, kamelenmelk, buffelmelk en ezelmelk.

Volledige bron van dit artikel: voedingscentrum.nl