Hou houd je je darmflora in topvorm?



Hou houd je je darmflora in topvorm?
Calendar

Hou houd je je darmflora in topvorm? Met een gezonde darmflora ben je beter beschermd tegen allerlei infecties en andere gezondheidsproblemen. Maar hoe houd je de darmflora gezond? Wij hebben een aantal tips op een rijtje gezet.

Begin met voldoende water te drinken, drink minimaal twee liter water per dag. Dat is nodig om de spijsvertering vlot te laten verlopen en verstopping te voorkomen.

Eet daarnaast ook voldoende vezels. De oplosbare vezels in groenten en fruit zijn een voedingsbron voor goede bacteriën. Ze kunnen die omzetten in gezonde stoffen voor het lichaam. Artisjok, banaan, ui, asperge, prei, aardpeer en schorseneer zijn rijk aan inuline en daarom ook goede probiotica. Andere vezelrijke producten zijn chiazaad, lijnzaad en havermout. Eet bij voorkeur volkoren producten.

Eet zo min mogelijk gerafineerde suikers. Suiker is voeding voor slechte bacteriën en schimmels en bevordert de groei ervan. Kies voor trage suikers uit groente, fruit en havermout, en vermijd snelle suikers uit frisdrank, koekjes en snoep.

Probeer stress zoveel mogelijk te vermijden. Soms makkelijker gezegd dan gedaan maar veel stress heeft een negatief effect op de darmflora. Als je veel stress hebt, zoek dan naar manieren om dat op te lossen. Denk aan bijvoorbeeld yoga of meditatie (podcasts) en slaap voldoende minimaal zeven á acht uur per nacht.

 

 

Let op met alcohol. Alcohol kan er voor zorgen dat goede voedingstoffen minder goed worden opgenomen.

Eet zure, gefermenteerde producten zoals melkwei, kefir, zuurkool, miso, zuurdesembrood en karnemelk. De zuurgraad in deze producten draagt bij aan een gezonde darmflora.

Ga bewegen. Als je dit nog niet regelmatig doet begin dan met wandelen, in de tuin werken of begin rustig met sporten. Door te bewegen zal je darmflora een betere balans krijgen.

Wees voorzichtig met antibiotica. Gebruik dit alleen als de arts dit strikt noodzakelijk vindt. Antibiotica heeft een negatief effect op de darmflora. Deze raakt hier door uit balans. Is antibiotica echt noodzakelijk, zorg er dan voor dat je nadien je weerstand weer opbouwt met een probiotica kuur.

Beeld: Shutterstock door metamorworks

Gerelateerde berichten