Hoe leef je langer gezond?

Hoe leef je langer gezond?
Calendar

Hoe leef je langer gezond? We leven steeds langer, en daardoor komen er steeds meer senioren bij. Deze jaren wil je natuurlijk in de best mogelijke gezondheid doorbrengen. Er zijn een vijftal basisregels die je daarbij kunnen helpen.

Beweeg voldoende
Voldoende bewegen verlaagt het risico op kanker, hart- en vaatziekten en diabetes, en kan de klachten bij COPD verzachten. Maar hoeveel is dan voldoende? Je gaat van elke expert nét iets anders horen, en dat kan best verwarrend zijn. Je kunt er over het algemeen het bste voor zorgen dat je minimaal 30 minuten per dag beweging hebt. Als je maar aan 5 dagen komt dan is dat ook goed. Dan heb je in totaal tussen de 2,5 en 3,5 uur per week actief. Alles waar je lichtjes van buiten ademt bent telt mee: stevig wandelen, in de tuin werken, de ramen lappen tellen ook. Wanneer je pas begint met bewegen , doe dit dan altijd in overleg met een deskundige zoals een fysiotherapeut of huisarts.

Vermijd overgewicht
Ook een zeer belangrijke basisregel is vermijd overgewicht. Er is een duidelijk verband tussen overgewicht en bepaalde soorten kanker, hart- en vaatziekten en diabetes. Er is nog niet precies bekend hoe het overgewicht het risico op kanker verhoogt maar waarschijnlijk geldt dit voor meerdere soorten.

Stop met roken
De belangrijkste leefregel die er is, is stoppen met roken. Een derde van alle kankers heeft immers te maken met tabak. Wanneer je stopt met roken, daalt het risico op hart- en vaatziekten en kanker aanzienlijk, het risico op COPD verdwijnt bijna helemaal. Het is bovendien nooit te laat om te stoppen. Je levenskwaliteit wordt onmiddellijk beter, en na een paar weken zal je al merken dat je fysieke conditie erop vooruitgaat.

 

 

Eet gezond
Wat we eten heeft een directe invloed op onze gezondheid. Heel goed is het Mediterraans dieet: vezelrijk, met beperkte hoeveelheden vlees, veel groenten en fruit. Bewerkt vlees en suiker kun je best beperken. Je hoeft ze niet volledig van je menu te schrappen. Het belangrijkst is dat je dieet op lange termijn haalbaar blijft.

Beperk alcoholgebruik
Er is lang gedacht dat matige alcoholconsumptie een positieve invloed op de gezondheid had. Maar dat blijkt niet zo te zijn blijkt uit diverse onderzoeken door de jaren heen. Het ging in die onderzoeken echt over minimale hoeveelheden, een half glas per week, en het voordeel van bijvoorbeeld sport is vele malen groter. Het nieuwe advies is dan ook: als je alleen aan je lichamelijke gezondheid denkt, drink dan geen alcohol. Vind je het sociale aspect ook belangrijk, beperk je dan ieder geval tot maximum één (vrouwen) of twee (mannen) glazen per dag.

Beeld: Shutterstock door: Hananeko_Studio

Gerelateerde berichten