Hoe kan je het beste zelf thuis je bloeddruk meten?



Hoe kan je het beste zelf thuis je bloeddruk meten?

Hoe kan je het beste zelf thuis je bloeddruk meten? Veel mensen meten zelf thuis hun bloeddruk in plaats van dat ze dat bij de huisarts laten doen. Zo hoef je niet de deur uit en kan je elk moment thuis zelf je bloedruk meten. Belangrijk is wel dat dit goed gebeurt. Hieronder vind je een aantal punten waar je goed op moet letten.

Hoe moet je meten?
Meet de bloeddruk steeds op dezelfde manier.
• Ga ontspannen zitten op een hoge stoel, rechtop en met de benen naast elkaar. Zorg ervoor dat de benen niet gekruist zijn. Draag losse kleren.
• Zorg ervoor dat de arm waaraan je meet ondersteund is. Leg je onderarm bijvoorbeeld op de leuning van de stoel of op tafel.
• Zorg dat je vanaf een halfuur voor de meting ontspannen bent: geen zware inspanningen, niet koud douchen, niet roken, geen koffie, niet eten…
• Blijf minstens 5 minuten rustig zitten, zonder te praten, en meet dan de bloeddruk.
• Breng de bloeddrukmanchet aan om je ontblote (boven)arm op de hoogte van je hart. De manchet moet 1 à 2 cm verwijderd zijn van de elleboogplooi en je moet met je vinger onder de manchet kunnen als deze geplaatst is. De manchetslang ligt op de binnenarm en wijst naar het midden van de handpalm.
• In principe maakt het niet uit welke arm je gebruikt. De waarden van de metingen mogen echter niet meer dan 10 punten verschillen per arm. Is dit wel het geval dan is het raadzaam om dit met je huisarts te overleggen, er kan dan sprake zijn van een afwijking.
• Toch wordt meestal aangeraden om steeds aan dezelfde arm te meten: ofwel aan de arm waar de hoogste bloeddruk werd gemeten, ofwel aan de niet-dominante arm. Als je rechtshandig bent, dan meet je links, tenzij de arts anders adviseert.
• Noteer het tijdstip en de boven- en de onderdruk (of sla het op in het interne geheugen of smartphone).
• Meet de bloeddruk na 2 à 3 minuten nog een keer. Noteer opnieuw de boven- en de onderdruk.

 

Wanneer moet je meten?
Meet je bloeddruk twee keer per dag telkens rond hetzelfde tijdstip: bij voorkeur in de ochtend voordat je je medicijnen neemt en ’s avonds vóór de maaltijd. Om je bloeddruk te meten, voer je twee metingen uit met een tussenpauze van 1-2 minuten, of zoals je arts het aanbeveelt.

 

 

Hoe vaak moet je meten?
De frequentie van de zelfmeting hangt af van de reden en het doel van de metingen. Bespreek dit met je huisarts.

Hoe moet je de gemeten bloeddrukwaarden interpreteren?
Als je de bloeddruk thuis meet, zijn de waarden vaak wat lager (gemiddeld 5 punten lager) dan als de bloeddruk bij je huisarts wordt gemeten. Bij sommige mensen is de bloeddruk thuis opvallend veel lager dan bij de huisarts.
• Voor thuismeting is een gemiddelde bloeddruk van lager dan 135/85 goed. Bij andere metingen geldt dat iemand een goede bloeddruk heeft als deze gemiddeld lager dan 140/90 is. De arts kan lagere waarden aanbevelen in geval van diabetes, nierinsufficiëntie of een hoog cardiovasculair risico.
• De gemeten waarden kunnen schommelen. Wisselende bloeddrukwaarden zijn normaal. De bloeddruk verandert bijvoorbeeld onder invloed van stress, lichamelijke klachten, sommige medicijnen en voedingsstoffen, genotsmiddelen, orale anticonceptiva, praten, een volle blaas… Ook is het normaal dat de bloeddruk tijdens de dag schommelt. Een verandering in lichaamshouding heeft ook invloed op de bloeddruk.
• Meet je thuis een verhoogde bloeddruk bij meerdere metingen op verschillende dagen, ga dan naar je huisarts voor controle.
• Is de bovendruk 180 of hoger? Neem dan contact op met je huisarts.
• Heb je het idee dat je medicijnen niet goed werken of wil je bekijken of je medicijnen moeten worden aangepast? Maak dan een afspraak met je huisarts. Het is belangrijk dat je niet op eigen houtje de behandeling aanpast of op basis van een thuismeting aan zelfmedicatie begint te doen.
• Eén keer per jaar maak je een afspraak om alle risicofactoren voor hart-en vaatziekten nog eens met je huisarts te bespreken. Als er factoren veranderd zijn, bijvoorbeeld als je niet meer rookt en bent afgevallen, dan wordt het risico op hart- en vaatziekten kleiner.

Beeld: Shutterstock door Umpaporn | Powered by Sendt



Gerelateerde berichten