Hoe kan je het beste afvallen?



Hoe kan je het beste afvallen?

Hoe kan je het beste afvallen? Er bestaat geen dieet dat voor iedereen werkt. Wat je beter kunt doen is je leefstijl aanpassen. Pas je eetgewoontes aan, eet minder of beweeg meer. Belangrijk is dat je het kunt volhouden. Met deze tips maak je een goede start!

Zorg voor een realistisch doel
Wanneer je voor jezelf een doel stelt dat haalbaar is zal je dit eerder behalen. Een doel dat zo ver weg is dat het niet haalbaar is werkt demotiverend. Je kunt beter beginnen met een doel van bijvoorbeeld een paar kilo in een wat kortere periode dan dat je meteen een groot aantal kilo’s in die periode kwijt wilt.

Pas je levensstijl aan
Zorg ervoor dat je gezonde voeding in huis haalt, laat die lekkere snacks zoveel mogelijk staan zodat je eenmaal thuis niet in de verleiding komt deze te pakken. Beweeg meer, als je niet wil sporten, zorg dan dat je vaker de fiets pakt, trappen loopt in plaats van de lift te nemen en ga elke dag even wandelen.

Drink veel water
Waarschijnlijk weet iedereen inmiddels wel dat je veel water moet drinken. Zo’n 1,5 liter per dag. Maar doen we dat ook? Uit onderzoek blijkt van niet, we drinken nog steeds te weinig water per dag. Zet bijvoorbeeld een literfles neer zodat je goed kunt zien hoeveel je drinkt. Groene thee mag ook als je liever wat warms drinkt af en toe.

Voedingstoffen mijden, een goed idee of juist niet?
Let op dat je als je bepaalde voedingsstoffen mijdt dat je soms wel snel afvalt, zoals bij het mijden van suiker maar dat dit vaak niet lang vol te houden is. Je kan beter minderen op het gebruik van suiker dan dit helemaal te schrappen. Wanneer je té streng voor jezelf bent, val je sneller weer terug op je oude eetpatroon. Een te eenzijdig dieet is vaak ook niet lang vol te houden en kan op de lange duur zelfs ongezond zijn.

 

 

7 eetmomenten per dag
Het maakt niet uit hoe vaak je eet per dag, het gaat erom hoeveel je eet per dag blijkt uit onderzoek. Maar om een hongergevoel en de daarbij lekkere trek te voorkomen kun je het beste zo’n 7 eetmomenten per dag hebben, Zorg voor voedzame en vezelrijke tussendoortjes zodat je geen hongergevoel hebt gedurende de dag.

Plan een ‘cheat day’ in
Om het goed vol te houden is het raadzaam om een zogenaamde ‘cheat day’ in te plannen één keer in de week. Op deze dag mag je lekkere dingen eten die je de rest van de week niet mag eten. Zo beloon je jezelf voor het ‘goede werk’ van de rest van de week. Probeer het niet te overdrijven maar neem gerust een bakje chips of wat blokjes kaas als je dat lekker vindt.

Beeld: Shutterstock door: Maridav | Powered by Sendt