Hoe herken ik phishing?



Calendar

Bij phishing proberen criminelen je naar een valse website te lokken. Dit doen ze door middel van een e-mail, sms of bellen. Hierbij proberen ze zo je gegevens of ‘geld te stelen’. Klik daarom nooit op links in een phishing e-mail. Het is heel moeilijk om een phishing e-mail te onderscheiden van een echte e-mail. Toch zijn er zeker wel kenmerken.

Tips om een nep e-mail te herkennen. We hebben ze voor jullie op een rijtje gezet.

1.Vaag of onduidelijk e-mailadres 

Een nepmail lijkt heel erg op een originele, maar toch zijn er verschillen waaraan je het kan herkennen. Vaak hebben ze een onduidelijk e-mailadres als afzender. Bijvoorbeeld een afgeleide versie van de echte bedrijfsnaam of instantie. Controleer daarom altijd goed het mailadres als het gaat om persoonsgegevens of bankgegevens.

2.Persoonsgegevens

In bijna alle nep e-mails is het verzoek om op een linkje te klikken om je persoonsgegevens ‘te controleren’, ‘bij te werken’ of ‘aan te vullen’. DOE DIT VOORAL NIET! Criminelen leiden je naar een valse website om zo aan jouw gegevens te komen. Je verzekeringsmaatschappij, bank of overheidsinstanties vragen nooit via de mail naar persoonsgegevens. Bij twijfel of het een nep e-mail of een echte is kun je altijd het bedrijf of instantie bellen om dit zeker te weten voor je dingen invult. Wij adviseren deze op te zoeken op internet en niet uit de e-mail te halen.

3.Taalgebruik 

De nepmails staan tegenwoordig allang niet meer bol van taal- en spelfouten. Ook de gebruikte logo’s en foto’s worden steeds professioneler. Kijk toch goed of je rare dingen tegenkomt. Je kunt ook een eerdere mail van een bedrijf of instantie ernaast leggen ter vergelijking.

4.Algemene aanhef

Begint een brief, mail of sms met hele algemene termen zoals: ‘Geachte heer/mevrouw’ of ‘Beste klant’ LET DAN OP! Als het bedrijf of instantie waar jij klant bent een brief, mail of sms zou sturen beginnen zo nooit met deze termen. Ze spreken de klant aan met in ieder geval je achternaam en alleen ‘heer’ of ‘mevrouw’ ervoor niet beide.

5.linkjes

Bij nepmails hopen criminelen natuurlijk dat je op de linkjes/bijlages klikt. Ze willen op deze manier schadelijke software op jouw apparaat installeren. Een zip-bestand met bijvoorbeeld facturen of aanmaningen is heel verdacht. Bijvoorbeeld je verzekeringsmaatschappij, bank of overheidsinstanties zullen nooit zoiets via de mail versturen. En bij twijfel kun je beter eerst bellen naar deze instantie. LET OP gebruik nooit de gegevens uit de mail maar zoek ze op!

Tips om een nep telefoontje te herkennen

1.Persoonsgegevens 

Meestal bij een nep telefoontje proberen ze zich voor te doen als een medewerker van jou bank, bedrijf of instantie. Waarbij ze aangeven dat je rekening is geblokkeerd of je instellingen voor internetbankieren niet goed staan. Verder in het gesprek gaan ze je vragen om je rekeninggegevens (gebruikersnaam en wachtwoord) om zo toegang te krijgen tot uw gegevens. Geef je persoonlijke gegevens niet af en laat je niet ompraten. Jouw bank zal nooit deze gegevens telefonisch of via een e-mail of sms vragen.

2.toegang vragen tot jouw apparaat. 

Pas altijd goed op als mensen jouw gegevens vragen. Krijg je een telefoontje van je klantenservice, internetprovider, softwarebedrijf of een fabrikant van je computer, tablet of smartphone waarbij ze om jouw gegevens vragen, wees dan  altijd heel erg alert en geef niet zomaar je gegevens af! Verbreek bij twijfel de verbinding en check bij het bedrijf of instantie of ze jou echt hebben gebeld. Klik nooit zomaar op een link of installeer software nooit als ze dat van jou vragen.

 

Bron: rijksoverheid.nl 

Beeld: Shutterstock