Hoe gezond zijn groene smoothies?



groene smoothie green juice - Hoe gezond zijn groene smoothies?

Je hebt ze vast al vaker gespot. Tegenwoordig worden ze bij elke hippe lunchtent verkocht: de green juices of groene smoothies. Deze sapjes worden steeds populairder en dat is niet heel gek. Het is namelijk een snelle en gemakkelijke manier om veel voedingsstoffen binnen te krijgen. Daarnaast, met gebruik van de juiste ingrediënten, zijn ze ook nog eens heel lekker (ook al zien ze er misschien niet zo uit).

Gezond eten is niet altijd even makkelijk. Vooral de juiste hoeveelheid groente en fruit naar binnen krijgen is soms nog een uitdaging. Green juices bieden hier een oplossing voor. De sapjes zitten vol vitamines, vezels en antioxidanten. Uiteraard is het geen vervanging van een volledige maaltijd, maar zeker een goede aanvulling.

De voordelen van een green juice

  • Snelle aanvulling van je dagelijkse groenten en fruit behoefte
  • Veel vezels: goed voor je darmen
  • Veel vitamines: geeft meer energie
  • Een flinke boost voor je weerstand en immuunsysteem
  • Bladgroenten zijn goed voor je hart


Zelf een green juice maken

Een green juice is heel gemakkelijk zelf te maken, zowel met een blender als met een slow juicer. Bij een blender gooi je alle ingrediënten er in zijn geheel in. Op deze manier blijven alle belangrijke vezels, vitaminen en mineralen behouden. Een slow juicer perst het sap uit de groenten en fruit, waardoor er een waterige sap overblijft. Ook erg gezond, maar het zijn wel vooral de suikers die achterblijven in de sap. Mocht je een smoothie qua structuur niet lekker vinden, is een juice een goed alternatief.


Ingrediënten
Er zijn onwijs veel verschillende combinaties te bedenken en er is dus geen standaard manier om een groene smoothie te maken. Gebruik als basis gewoon kraanwater. De overige ingrediënten zullen je smoothie al voldoende smaak geven. Qua groenten en fruit kan je er bijvoorbeeld de volgende ingrediënten in doen:

  • Spinazie
  • Komkommer
  • Gember
  • Bleekselderij
  • Wortel
  • Gember
  • Banaan
  • Appel
  • Citroen of limoen

Eventueel kan je je smoothie nog vezelrijker maken door er bijvoorbeeld havermoutvlokken of quinoavlokken aan toe te voegen. Ook pitten en zaden zijn een goede toevoeging. Denk hierbij aan chiazaad, lijnzaad of pompoenpitten. Wil je je smoothie eiwitrijker maken, dan kun je er een schepje eiwitpoeder aan toe voegen. Doe er als laatste nog wat ijsblokjes aan toe en klaar is je heerlijke, gezonde sapje!

Beeld: Shutterstock by: Zsolt Hubicska  |  Bron: orangefit.nl  |  Powered by: Sendt