Een stabiele bloedsuikerspiegel. Hoe belangrijk is dat?



Calendar

Volgens verschillende onderzoeken door de jaren heen blijkt dat iedereen gebaat is bij een stabiele bloedsuikerspiegel. Zo houd je eetbuien, stemmingswisselingen en je energiepeil goed op niveau zeggen ze. Maar hoe houd je je bloedsuikerspiegel stabiel?

Ontbijt altijd
Door een goed ontbijt zorg je ervoor dat je je spijsvertering en stofwisseling op gang gebracht wordt. Zo ben je energieker én je bloedsuikerspiegel blijft stabieler. Kies daarbij bij voorkeur voor een vezel- en eiwitrijk ontbijt. Vezels zorgen ervoor dat koolhydraten langzamer worden opgenomen door je lichaam. Eiwitten hebben een verzadigende werking. Deze twee samen zorgen voor een goede en gebalanceerde bloedsuikerspiegel.

Eet vezelrijk
Niet alleen bij het ontbijt hebben vezels een belangrijke bijrol, maar bij alle maaltijden die je op een dag eet. Vezels vertragen de opname van koolhydraten, waardoor de suiker uit koolhydraten geleidelijker vrijkomt in het bloed. Vezels voeden de goede bacteriën in je darmen. Die zijn heel belangrijk voor een stabiele bloedsuikerspiegel. Voor een vezelrijk heb je nodig: noten en zaden, diverse peulvruchten, havermout, groente, en natuurlijk volkoren granen. Neem ook volkoren pasta in plaats van de reguliere.

Neem de tijd om te eten
Probeer om wat langzamer en bewuster te eten. Wanneer je in een rustig tempo eet en kleinere hapjes neemt, dan blijft je bloedsuikerspiegel stabieler. In voeding waar je nauwelijks op hoeft te kauwen, zitten vaak de snelle koolhydraten. Voeding waar je flink je tanden in moet zetten, bevatten juist vaker de langzame koolhydraten. Eet ook bewuster; elke hap die je neemt zou je bewust moeten nemen, schrok niet gedachteloos het eten naar binnen.

Vermijd snelle suikers
Snelle suikers zorgen ervoor dat je bloedsuiker sneller stijgt. Etenswaren zoals koekjes, snoepjes, witte pasta en witbrood worden door je lichaam namelijk in een heel snel tempo omgezet in suiker. Je bloedsuikerspiegel stijgt daardoor als heel snel om in hetzelfde snelle tempo weer te dalen. Trek in snacks en stemmingswisselingen liggen dan op de loer. Dit is een goede reden om snelle suikers links te laten liggen. Je bloedsuikerspiegel zal hierdoor veel stabieler worden met alle positieve uitkomsten van dien.

Bron: Voedingscentrum.nl | Beeld: Shutterstock

 

Ook interessant voor jou