Deze trucs gebruiken supermarkten om je meer te laten kopen



Deze trucs gebruiken supermarkten om je meer te laten kopen
Calendar

Deze trucs gebruiken supermarkten om je meer te laten kopen. Je bent vast wel eens naar een supermarkt geweest om één item te kopen en thuisgekomen met heel wat meer dan je had voorzien? Dit is geen toeval, supermarkten hebben verschillende verkooptechnieken om jouw koopgedrag te bepalen. We zetten er een aantal op een rijtje.

Plaatsing van het product
Producten die op ooghoogte staan zal je sneller kopen dan andere. Je ziet ze eerst en daarom krijgen ze jouw aandacht. Ook producten die in het begin van de winkel geplaatst zijn, worden sneller gezien dan andere. Winkels plaatsen artikelen die niet in het oog springen naast artikelen die dit wel doen. Door ze naast elkaar te plaatsen, zal je het onopvallende item ook zien en zal het meer gekocht worden.

Ruimte tussen de producten
Ook de ruimte tussen de producten bepaalt het koopgedrag. Als er veel plaats wordt gelaten op de rekken, zal je sneller tot kopen overgaan. Producten die dus veel ruimte krijgen, vallen meer op en worden meer gekocht.

Grote winkelwagens en mandjes
De meeste mensen pakken als eerste een mandje of winkelwagentje als ze binnen komen. Deze zijn in de loop van de tijd steeds groter geworden en dat is niet voor niks, er past meer in en daardoor blijft de bodem langer zichtbaar waardoor je onbewust meer koopt.

Vertragende poortjes
Bij het naar binnen gaan moet je vaak eerst door een poortje, dit poortje gaat bewust heel langzaam open waardoor je tempo verlaagd wordt, hierdoor kanje het assortiment beter in je opnemen en zal je meer kopen.

 

 

Aanbiedingen
Iedereen heeft wel een zwak voor aanbiedingen. Wanneer iets nog maar de helft van de prijs bedraagt, lijkt het meteen een goede deal. Ook 2+1 acties werken heel aanlokkelijk. In supermarkten kom je die regelmatig tegen. Als er een beperkte tijd op een aanbieding staat, zal je zelfs de drang voelen om het zo snel mogelijk aan te kopen. Je wilt het toch niet mislopen?

Geur en belichting
Wanneer je iets lekkers ruikt, zal je het sneller kopen. Daarop spelen de supermarkten op in. Ze verspreiden een bepaalde geur om het koopgedrag van klanten te beïnvloeden. Goede aroma’s zorgen voor emoties en daardoor een grotere aankoopdrang. Als een product goed belicht wordt, springt het meer in het oog en wil je het graag hebben. Iets dat in een donker hoekje wordt gestopt zal je daarentegen niet opmerken.

Wees voorbereid
Door je bewust te zijn van de trucs hierboven, kan je vaak aardig besparen op bijvoorbeeld je dagelijkse boodschappen. Kijk wat verder dan je neus lang is en neem niet zomaar iets uit de schappen. Denk daarnaast goed na of je iets wel écht nodig hebt voor je het koopt. maak van te voren een boodschappenlijstje en hou je daar ook aan! Zo kan je een hoop geld besparen op de wekelijkse boodschappen.

Beeld Shutterstock door:  George Rudy

Gerelateerde berichten