De 10 redenen waarom yoga zo goed is voor je



De 10 redenen waarom yoga zo goed is voor je

De 10 redenen waarom yoga zo goed is voor je. Steeds meer mensen gaan yoga beoefenen. Daarbij omarmen zij de eeuwenoude Indiase traditie die als uitgangspunt de eenheid tussen geest en lichaam heeft. Hier in het Westen wordt het vooral gezien als een reeks lichaamshoudingen en ademhalingsoefeningen die heel wat voordelen met zich meebrengen.

Zorgt voor een goede ademhaling

Yoga leert hoe je trager en dieper ademhaalt wat de werking van de longfunctie bevordert, het lichaam ontspant en er voor zorgt dat je meer zuurstof in je lichaam krijgt.

Je wordt leniger

Veel mensen die aan yoga beginnen zullen tijdens de allereerste yogales niet meteen met de vingers bij de tenen kunnen, maar geleidelijk aan beginnen ze de juiste spieren te gebruiken. Na een tijdje zullen de pezen en spieren langer worden waardoor steeds meer houdingen mogelijk worden. Yoga zorgt voor een betere lichaamshouding wat dan weer diverse rug,- nek-, gewrichts- en andere spierproblemen verhelpt.

Vermindert stress

Wanneer je deze sport beoefent zal het de fysieke gevolgen van te veel stress in het lichaam verminderen. Door de juiste houdingen aan te nemen, daalt het stresshormoon cortisol wat een lagere bloeddruk en hartritme en een sterker immuunsysteem met zich meebrengt. Het verlicht daarnaast ook angststoornissen, depressie, vermoeidheid, astma en slapeloosheid.

Verhelpt pijn

Het aannemen van yogahoudingen of meditatie of een combinatie van de twee pijn verlicht voor mensen vaak pijnen en andere chronische aandoeningen. Sommige beoefenaars vertellen dat yoga zelfs emotionele pijn kan verlichten.

Een betere balans in je gewicht

Het lagere cortisol- en stressniveau en het lichte verbranden van calorieën, komt ook je gewicht ten goede. Vaak wordt je bewuster van je lichaam en zal je ook bewuster en gezonder gaan eten.

 

 

Zorgt voor sterke spieren

Wanneer je de yogahoudingen onder de knie hebt gebruik je elke spier in het lichaam, spieren waarvan je zelfs niet wist dat je ze had. Je lichaam wordt letterlijk van top tot teen sterker. Terwijl het het lichaam sterker maakt , zorgen ze tegelijkertijd ook dat spierspanning verzacht wordt.

Geeft innerlijke rust

Door de meditatieve aspecten van yoga vinden heel wat beoefenaars meer rust in hun leven. Dankzij de filosofie en de oefeningen leef je meer vanuit het nu.

Verbetert de bloedsomloop

Yoga bevordert de bloedsomloop en daardoor wordt meer zuurstof naar de cellen van het lichaam gestuurd.

Betere conditie

Zelfs oefeningen die je als beginner doet hebben al cardiovasculaire voordelen door een verlaagd hartritme, een beter uithoudingsvermogen en  het vergroten van de zuurstofopname

Meer energie
Ja zal merken dat je in de loop van de tijd ook meer energie krijgt, je uithoudingsvermogen zal verbeteren en je hebt een kortere hersteltijd na bijvoorbeeld zware arbeid.

Beeld Shutterstock door: shurkin_son| Powered by Sendt



Gerelateerde berichten