Zit je veel thuis? Waarom het goed is als je elke dag een half uurtje gaat wandelen

Calendar

Blijf in beweging

We zitten op dit moment meer thuis. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de Coronacrisis. Daarom is het belangrijk dat we wel in beweging blijven. Minimaal een half uurtje wandelen per dag is een goed begin. Zo bouw je rustig conditie op ook voor de geest is een frisse neus heel belangrijk. Zeker als je ook nog eens thuiswerkt heeft het alleen maar voordelen.

Calorieën verbranden

Je zou het niet direct denken maar met wandelen verbrand je aardig wat calorieën. Zelfs als je rustig wandelt kan dit behoorlijk oplopen. Als je veel thuis zit ben je geneigd meer te eten dus die extra calorieën krijg je er zo sneller af.

Minder belastend voor de spieren

Wandelen is een manier van beweging waarbij je spieren niet al te zwaar belast worden. Zo kun je op een rustige manier lekker in beweging komen zonder een al te grote kans op spierblessures.

Goed voor de spijsvertering

Wanner je veel gegeten hebt is het heel goed voor je spijsvertering wanneer je een wandeling gaat maken. Je spijsvertering komt zo beter op gang en je bent ook minder moe dan wanneer je bijvoorbeeld een kort dutje gaat doen na het eten

Sterkere benen

Als je dagelijks een half uurtje wandelt zal je merken dat de spieren in de benen sterker worden. Dit heeft een positief effect op je hele lichaam. Je benen gaan er mooier en slanker uitzien en je kunt ook langer op je benen blijven staan. Het heeft ook effect op eventuele spataderen. Deze zullen verminderen en daardoor zal je er minder last van hebben.

Even je hoofd leeg maken

Bij een rustige of juist wat meer energieke wandeling zal je merken dat je hoofd even tot rust komt. De ogen, oren en je neus zullen geprikkeld worden en daardoor kun je beter ontspannen. Zeker nu in de herfst zal je van de mooie kleuren van de bomen en die heerlijke 'herfstgeur' je echt beter voelen.

Een goed begin

Als je weinig of nooit sport en je zou dit wel vaker willen doen is wandelen een mooie opstap naar meer bewegen indien dit natuurlijk kan lichamelijk. Door regelmatig te gaan wandelen wennen je spieren op een rustige manier aan beweging en zou je dit eventueel geleidelijk kunnen uitbouwen tot meer.

Muziek

Een lekker muziekje in de oren tijdens het wandelen kan natuurlijk ook. Zeker als je wandelt in een wat drukkere omgeving met veel verschillende geluiden kan dit ontspannend en motiverend werken

Bron: NSMBL