Is water drinken gezond?

Twee liter water drinken per dag is gezond. Zo houd je o.a. je vochtbalans op peil en worden giftige stoffen in je lichaam afgevoerd. Het zorgt voor een gezonde huid en stilt het je honger. Maar, let op! Te veel water drinken is gevaarlijk. Een overdreven hoeveelheid water drinken kan zelfs levensgevaarlijk zijn. Benieuwd hoe dat zit?

Kun je afvallen door water te drinken?
Je valt niet af door water te drinken, maar je komt niet aan als je water drinkt i.p.v. drankjes vol met suikers en calorieën. Er wordt soms een magische werking toegeschreven aan het drinken van water. Geen enkel onderzoek toont aan dat het drinken van méér dan twee liter water per dag positieve gezondheidseffecten heeft.

Het crashdieet
Nog niet zo lang geleden is een Amerikaanse vrouw aan een overdosis water overleden. Ze volgde een crashdieet waarbij ze twaalf weken lang slechts vijfhonderd calorieën per dag nam. De aanbevolen hoeveelheid calorieën voor vrouwen is tweeduizend calorieën per dag.
Ze kreeg drie maanden lang consequent te weinig voedingsstoffen en energie binnen. Dat in combinatie met een overdosis aan water heeft ervoor gezorgd dat ze het niet overleefde. Ze nam dagelijks een mager ontbijt met een reep en vloeibare lunch. Daarna dronk ze binnen twee uur vier liter water. Doodsoorzaak: zwelling in de hersenen door een teveel aan water.

Bij de inname van water moeten voldoende suikers en zouten worden ingenomen anders zwellen je cellen in het lichaam op, raakt je bloed verdund en raken je zenuwen bekneld. Daarna ontstaan klachten zoals hoofdpijn en misselijkheid. Als je deze signalen niet serieus genoeg neemt, loop je dus een serieus risico op overlijden. De nieren kunnen ongeveer 0,7 tot 1 liter water per uur verwerken.

Incidenten in Nederland
Enkele jaren geleden in Groningen werd een student op het nippertje gered, nadat hij zich onwel voelde na een ontgroeningsspel. Hij moest hierbij steeds grote glazen water drinken, met een zware epileptische aanval tot gevolg.
Deze student kan het gelukkig navertellen, maar dat geldt niet voor iedereen. Twee doden waren te betreuren tijdens de Nijmeegse Vierdaagse, enkele jaren geleden in een hete zomer. Hoogstwaarschijnlijk niet te wijten aan de hitte maar aan een teveel aan water in een te korte tijd.

Wanneer heb je meer vocht nodig?
Er zijn momenten wanneer je meer vocht nodig hebt, dan de dagelijkse standaard hoeveelheid. Als je zwanger bent heb je bijvoorbeeld meer vocht nodig.

Alcohol: Wanneer je alcohol hebt gedronken, heeft je lichaam ook meer vocht nodig dan normaal. Alcohol heeft namelijk een vochtuitdrijvend effect.

Sport: Met (intensief) sporten kan je wel 1 tot 2 liter vocht per uur verbruiken. Daarom drinken sporters ook altijd zoveel!

Warm weer: Op warme dagen kan je uitdrogen. Drink 2 liter op een warme dag. Water, thee en fruit vullen je vochtbalans goed aan op warme dagen.

Zout eten: Van zout eten krijg je dorst. Dit komt omdat je lichaam meer vocht nodig heeft om het zout uit je lichaam te verwerken.

Ziek: Ook als je ziek bent is genoeg drinken essentieel. Helemaal wanneer je moet overgeven of aan de diarree bent.

Twee liter water per dag is ruim voldoende om gezond en verantwoord de dag door te komen. Meer mag en kan natuurlijk, maar houdt er dan wel rekening mee dat je dit niet in een te kort tijdsbestek doet.

Volledige bronnen van dit artikel:
krnwtr.nl
Etos