Het is weer herfst. Hoe zorg je voor voldoende weerstand en vitaliteit?

Calendar

Tips om gezond en fit te blijven in de herfst

Als je naar buiten kijkt zie je het meteen, het is herfst. In deze periode waarin het weer steeds grauwer wordt en de bomen hun bladerden verliezen voelen veel mensen zich vermoeid of hebben ze last van een herfstdipje. Geen paniek, je kan je lichaam makkelijk wapenen tegen de grillen van de herfst met de volgende handige tips.

Verhoog je weerstand

De weerstand van de meeste mensen verlaagt aanzienlijk bij het starten van de herfst. We komen minder buiten en daardoor krijgen we minder zonlicht. Dit kan ervoor zorgen dat je het gevoel krijgt dat je minder energie hebt of dat je ziekteverschijnselen begint te vertonen. Door de natuurlijke weerstand van het lichaam te verhogen, heb je minder last van dat suffe gevoel of van die loopneus die praktisch synoniem staat met de herfst. Met de volgende tips verhoog je de natuurlijke weerstand van je lichaam.

Neem voldoende rust en vermijd stress
Tijdens de nachtrust krijgt je lichaam de kans om tot rust te komen en te herstellen van een vermoeiende dag. Door een gebrek aan slaap krijgt het lichaam dus de kans niet om dit belangrijke herstellingsproces door te maken en ben je daardoor veel vatbaarder voor verschillende virussen die door het luchtruim vliegen. Probeer dus steeds aan een nachtrust van ongeveer 7-9 uur te komen.

Verder kan langdurige stress er ook voor zorgen dat de natuurlijke weerstand van het lichaam lager ligt. Het lichaam geeft in stresssituaties namelijk de prioriteit aan een hoop andere processen die ten koste gaan van de weerbaarheid. Daarbij kan stress ook zorgen voor een verstoring van de nachtrust. Neem dus steeds voldoende ontspanning en zorg voor voldoende frisse lucht.

Eet gezond
Een gezond dieet heeft talloze voordelen voor de gezondheid. Door voldoende voeding te consumeren die rijk is aan vitaminen en mineralen verhoog je de natuurlijke weerstand van je lichaam. Groenten, fruit, rauwkost en vis zijn voedingsmiddelen die je kunnen helpen met het verhogen van je weerstand.

Wanneer je extra voorzichtig wilt zijn om niet besmet te raken met griep of verkoudheid kan je ook kiezen om een homeopathisch geneesmiddel in te nemen dat de weerstand verhoogt. Dit doe je bij voorkeur tijdens de blootstellingsperiode aan griep.

Blijf in beweging
Het gure weer in de herfst belet veel mensen om voldoende te bewegen. Toch is deze beweging broodnodig om je lichaam voldoende weerstand te geven. Verder kan beweging helpen om van dat vermoeide gevoel af te raken. Haal dus je wandelschoenen van het rek en maak een stevige wandeling of ga toch maar joggen ook al lijkt het buiten te fris. Een goede voorbereiding op je lichamelijke inspanning is in de herfst van een nog groter belang dan in de zomer. Probeer bij het sporten te zorgen voor een stevige opwarming om blessures te vermijden. Dit doe je omdat je spieren bij koude temperaturen minder snel opgewarmd zijn. Verder is de juiste kleding ook van groot belang. Zorg voor meerdere laagjes kleding en bedek wanneer het zeer koud is de mond en neus om de ingeademde lucht op te warmen.

Houd alles hygiënisch
In de herfst vliegen de bacteriën en virussen in het rond. Zeker in deze Coronatijd is het belangrijk om dan geen verkoudheid of zelfs de griep op te lopen. Zoals we inmiddels weten komt de verspreiding van deze ziektes komt vooral door contact. Probeer dus om regelmatig je handen te wassen of te ontsmetten met een alcoholgel wanneer je veel in contact komt met zieken.