Beter slapen? Lees hier wat wel en wat je niet moet doen

Verschillende soorten slapers

Wat voor slaper ben jij? Iemand die lang wakker ligt voor het in slaap vallen of ben je binnen vijf minuten in dromenland? Als je de eerste persoon bent dan kunnen de volgende tips helpen om beter te slapen.

Routine is belangrijk

Zorg voor een vaste routine 's avonds. Alles wat je doet voordat je gaat slapen, je zogenaamde 'slaaphygiëne' kunnen zorgen voor een goede of een slechte nachtrust. Aangeraden wordt om deze routine elke avond aan te houden om je lichaam zo hier aan te laten wennen en makkelijker in slaap te vallen.

Geen telefoon en laptops

Omdat het blauwe licht van beeldschermen je slaaphormonen in de war brengen is het belangrijk om minimaal een uur voor bedtijd deze te vermijden. Dus geen mobiele telefoon, pc of laptop. Wil je toch even afleiding is het lezen van een boek (geen e-reader) een optie.

Vermijd fel licht

Dim de lichten ook alvast een uur voor het slapen gaan. Ook van felle verlichting kunnen je slaaphormonen in de war raken. Zorg voor een kaarslicht-achtige setting zodat je lichaam alvast voorbereid is voor het slapen gaan.

Neem voor het slapen een kop thee

Vermijd dranken zoals koffie en alcohol vlak voor het slapen. Neem liever een kopje kruidenthee of warme melk. Ook cafeïne houdende frisdranken worden niet aangeraden.

Probeer niet te piekeren

Veel mensen piekeren als ze gaan slapen. Als je daar last van hebt kan het helpen om voor het slapen even te mediteren. Doordat je door te mediteren je hoofd even helemaal rust geeft is het makkelijker om in slaap te vallen. Online vind je vele methodes om je hier bij te helpen.

Een wekker zetten helpt

Ook als je de volgende dag niet vroeg op hoeft is het belangrijk voor een goede nachtrust dat je een regelmaat hebt. Probeer dus zoveel mogelijk op dezelfde tijd naar bed te gaan en ook in de ochtend op dezelfde tijd uit bed te gaan. Een wekker zetten kan hierbij helpen. Slaap lekker!

Bron: Goodhousekeeping.com