6 tips bij last van je buik

Maag- of darmkrampen, misselijkheid of een opgeblazen gevoel; heel vervelend als je er vaak last van hebt. Zes tips voor verlichting van maag- en darmklachten.

Krampen in je buik, een vol gevoel, misselijkheid, maagpijn zijn klachten waar heel veel mensen last van hebben. Specifieker: ongeveer 3,5 miljoen Nederlanders kampen vaker met deze problemen. En de meesten van hen weten niet waar hun klachten vandaan komen, hetgeen natuurlijk zeer frustrerend is.
1. Eet gezond
Gezond eten helpt bij een goede spijsvertering en kan maag- en darmklachten voorkomen. Vermijd grote, zware of vette maaltijden, wees zuinig met koffie en alcohol en eet volkoren producten en andere vezelrijke etenswaren. Zorg dat je je eten ook goed kauwt en begin de dag met een glas lauw water om je spijsvertering op gang te brengen.
2. Beweeg voldoende
Beweeg iedere dag. Dat ontspant en bevordert de bloedsomloop, wat weer gunstig is voor je spijsvertering.
3. Let op stress
Je maag en darmen zijn gevoelig voor stress. Probeer stress dus tot een minimum te beperken. Yoga of mindfulness en ademhalingsoefeningen kunnen hier eventueel bij helpen
4. Let op je houding
Veel mensen hebben de neiging om hun nek en schouders op te trekken. Een rechte houding zorgt voor minder rug- en hoofdpijn, maar heeft ook een gunstig effect op maag en darmen omdat ze meer bewegingsvrijheid hebben. Een ontspannen houding zorgt bovendien dat er geen spanning op maag- en darmen staat.
5.  Alles heeft een ritme
Bedenk dat je maag en darmen hun eigen ritme hebben, op basis van jouw bioritme. Eet daarom zoveel mogelijk op dezelfde, vaste tijdstippen.

Bron: Gezondheidsnet